I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Monday, May 25, 2009

Aku, Dia & Cinta - Episod 9

Hati saya berdebar2.. tatut weh..first time nak jumpa bakal mentua.. sebab pertemuan pertama ni lah penentu segala kan.. suka ker tak dorang kat saya etc.. Mana la tau dorang dah set ciri2 & tahap2 piawaian tertentu kalau nak jadiks menantu ker apa semua tu kan..Tapi dlm masa yg sama..saya excited jugak nak jumpa dorang.. so perasaan tu bercampur baur.. Dlm berdebar2 tu..saya cakap sendirik...be my own self.. ini diri aku yg sebenar.. buat macam biasa dah lah... buat apa nak tatut..janji kita hormat org tua. Pandai2 lah berbicara ngan sopan & amik hati dorang kan.. dlm hati pun dok doa jgn lah saya buat benda2 spastik keh keh keh & semoga Allah permudahkan segala..

Sebenarnya ada satu part yg saya lupa nak citer, sebelum saya betul2 bulatkan hati nak terima hubby.. saya ada buat solat hajat..mintak petunjuk dr Allah..Kalau hubby yg terbaik buat saya maka dekatkanlah saya dengan nya dan kalau sebaliknya jauhkan lah dia dr saya.. saya serahkan semua pada Allah..Hubby pun masa belum jumpa saya, agak nakal org nya.. tapi sejak jumpa saya..hubby banyak berubah..hubby kata dulu dia tak jaga sgt solat.. Tapi sejak kenal saya hubby dah jaga solat dia.. tiap kali kami dating cam kuar gi alor star ker..saya akan ajak hubby solat biler masuk waktu..lama kelamaan semua tu jadi sebati dlm diri hubby.. Ahamdulillah..hubby pun sedar & selalu cakap kat saya..dia bukan macam dulu.. nakal..dia dah settle down sekarang..dia dah puas nakal waktu muda2 dulu dan sekarang ni famili, isteri & anak2 adalah segala2nya bagi dia kini. Dia jugak selalu cakap dia bersyukur dapat isteri macam saya yg byk membimbing dia..(sukak2.. kembang mak nyah..hiks..) Dan sekarang hubby yg selalu ingatkan saya ttg solat.. :-)

Bagi saya, kalau kita jaga urusan kita dengan Allah (solat dsbgnya)..insyaallah Allah selalu akan tolong kita, memelihara hubungan kita suami isteri..Insyaallah..dan bagi saya sekali cinta adalah utk selamanya..mungkin sebab tu lah saya tak pernah ada boyfriend sebelum2 tu sebab saya tak nak main2..saya nak bercinta hanya sekali & kekal selamanya.. Alhamdulillah saya dapat suami yg betul2 menyayangi saya, bertanggungjawab terhadap keluarga, penyayang & mementingkan keluarga dr segalanya.. Walaupun hubby duduk jauh nun di JB, tapi hubby selalu jaga hati saya.. hubby tak mengkhianati kepercayaan yg saya berikan pada dia.. Hubby cukup risau kalau saya tak percayakan dia sebab tu dia akan selalu mengelakkan benda2 yg boleh merosakkan hubungan kami suami isteri.. Begitu jugak saya..saya juga jaga batas2 pergaulan saya sebab saya sayang famili saya & saya tak mahu mengkhianati kepercayaan yg hubby berikan pada saya..

Tahun ni masuk 8 tahun usia perkahwinan kami tapi makin lama perasaan sayang & cinta itu makin tebal dengan kehadiran anak2 penyeri hidup..makin romantik & masih seperti zaman2 bercinta dulu :-) ..lagipun utk bahagia kita haruslah menerima kekurangan pasangan kita.. pasangan kita pun manusia sama mcm kita yg tak kurang dgn kelemahan..so belajar2 lah menerima pasangan kita seadanya.. :-)..saya dah paham perangai hubby & hubby pun dah masak benar ngan perangai saya.. Hidup hanya sekali buat apa kita nak musnahkan apa yg ada sekarang.. betul tak? Saya akui saya mmg manja & kebudak2kan kalau ngan hubby tapi saya senang dengar kata.. chewah..kalau hubby kata atau larang..saya akan ikut.. sebab selalunya apa yg hubby cakap tu ada betul nya & semata2 utk kebaikan diri saya... begitu jugak hubby selalu nya hubby takkan buat perkara2 yg saya tak suka..

Adeh melalut sat hiks..

okes back to the story.. dipendekkan citer..esoknya hubby dtg jemput saya kat kolej..hubby nak bawak jumpa parents dia kat hotel uum & bawak jenjalan kat bukit kayu hitam.. wah selalu pakai jeans kan tetiba hari tu saya pakai kebaya aww..ayu seh..keh keh..siap pakai heal lagiks keh keh..

Dlm keter hati saya berdebar2.. hubby tak habis2 ngusik.. di buatnya bunyi2an dug dag dug dag..hampes.. sampai kat hotel uum..saya pun jumpalah parents hubby..

Alhamdulillah ayah & mak mentua saya layan saya dengan baik sekali..aaa lega sangat rasanya tau.. lepas tu hubby cakap kat saya..dia tak sangka mak dia suka sangat kat saya.. may be saya ni ada aura..kalau first time org jumpa org cam kesian kat saya kan sebab saya cam decent gitu kan hiks.. hahahhaa...

Masa gi bukit kayu hitam banyak tul mak mentua belikan saya coklat ekekekeke.. pas tu malam gi makan kat kedai tom yam kat changlun...ayah mentua saya pun tak habis2 ngusik saya..masa tu hubby order air kelapa..sekali air kelapa hubby sampai..kecit secoet jerk kelapa dia..ayah mentua saya cakap apa tau.."buah kelapa ajis cam girlfriend dia jugak..kecik molek jerk" hak hak apakah? sesuatu tau hahaha...mm rasa happy sangat hari tu..

Lega segala2nya selesai dgn baik sekali.. selepas dr hari tu..tiap kali parents hubby datang, saya mesti ikut dorang jalan2.. mak mentua saya pun tiap kali hubby balik kl mesti bawak balik something untuk saya..purse la, cincin bday la dsbgnya.. cincin bday tu hubby kata tetiba mak dia yg belikan dan suh bagi pada saya :-).

Satu ketika ayah mentua saya sakit..dia jatuh kat tempat kejer..jantung..bergegas saya & hubby balik kelang.. selama saya kat umah hubby..saya tolong makmentua saya kemas & masak sikit2.. dah lah sebelum tu saya mmg tak terror masak kan..hahaha..so semua main belasah jerk.. lama2 dr situ saya rapat dengan famili hubby..Alhamdulillah semuanya dipermudahkan...

to be continued...

Sutramaya - Siti Nurhaliza

Sapaan bayu mengalunkan rindu
Syairmu dari kejauhan membelai kalbu
Jarak antara kita umpama pengukur pencintaan

chorus:
Semakin jauh
Semakin hampir sutramaya
kasihmu
Mengamit getaran jasad dan nyawa
Semakin jauh
Semakin dalam sutramaya kasihku
Bagaikan samudera tanpa dasarnya
Asmara tiada penghujungnya
Untukmu jua

Ku bilang hari menghitungi sepi
Ku menantikan
Kepulangan cinta azali
Jarak antara kita umpama pengukur kesetiaan

2 comments:

DYLA said...

aduh kak, dah byk akak update rupenya.

sbb kat blog list dyla tu maintain lg tajuk lama. dyla pun lupe yg akak dah private blog. hehe

PerantauSepi1306 said...

;D saat berchenta yaaa.... hehehehehe...

Google