I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Thursday, April 04, 2013

Toilet-Bathroom Makeover - Part 1

Sebenarnya saya ngan asben x plan pun nak makeover toilet kitaorg .. mulanya hanya nak buat balik water proofing kat dlm toilet tu sbb air dah menitis dr tiang kat living hall kitaorg..sampai dah terbentuk stalaktit/stalakmit dah ekekeke..

Masa cina kontraktor tu dah kuarkan toilet bowl & ketuk2 keluar semua tiles sekali saya bagi cadangan pada en.asben.. awak apakata kiter tukar toilet bowl nak? Mula2 idea bernas i ni kena reject sbb nak safe budget..sebab buat water proofing & pasang baru tu pun dah almost 2K. sekali entah macamana esok nya masa saya kat opis hubby tiba2 call  dan suh bgtau kontraktor tu jgn pasang dulu toilet lama.. dia ajak gi survey toilet bowl baru kat PSM Home centre kat Jalan Meru tu. Saya masa tu happynya :)

So hari yg ditunggu pun tiba, sabtu tu pagi2 lagi pi survey.. masa dah kat dlam tu..hubby pun dah eksaited..bajet semua tolak tepi hahaha.. main pilih2 jer barang yg berkenan. Alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan kekdahnya haha.. tapi kami still amik offer yg paling murah lah. Kebetulan masa tu ada sales.. sales tu dah berakhir pada 18 March ari tu.. tapi tak tau la sekarang.

Kami pilih set sinki & cermin ini sbb yg ni paling murah haha.. tapi cermin saya bukan yg mcm ni.
Set sinki, tap, kabinet, cermin & rack adalah RM799
Masa saya pegi ni pagi so tak ramai org..kalau u ols nak pegi sini sila datang pagi2 sebab dr pengalaman kitaorg biler petang mmg ramai sgt org..sales person dia tak menang tangan nak layan korang.

Khayla & umar boleh main2 lagi kat dlam tu.. khayla tu mmg x nak kena pegang asyik nak jalan jer..
 Sekali ternampak pulak rainshower shower head yg mmg dia dah dok lama mengidam.. sekali jumpa satu yg boleh sambung terus ngan water heater. Harga sales ari tu RM299. Apalagi terus grab lah :)

Fione yg sgt baik & pandai bagi suggestion
Anak2 i ols selamba jer lepak kat area wallpaper haha
Masa pagi saya pegi survey tu bawak anak2 yg kecik jer..masa pegi ni kami tak ukur toilet tu berapa inci jarak dr dinding ke lubang sebab kami tak tahu pun ada ukuran tu semua haha.. so masa ni tak boleh pilih toilet lagi. Petang tu kami dtg semula tapi kali ni datang bwk umar sorang jer. Dah dapat ukuran, rupa2nya toilet saya tu yg 7.5 inci punya. So dia tunjukkan toilet bowl yg bersesuaian ngan ukuran tu utk kitaorg pilih.
Pilih yg ni sbb paling murah haha RM685.

Byk benda lah kat sini yg saya berkenan.. mula la saya berangan2.. nak buat cam ni nak buat cam tu konon2 kalau nak besar kan rumah nanti haha.. tapi belum tentulah samada nak besarkan rumah sekarang atau beli jer rumah baru yg lebih besar yg ada byk bilik cukup utk anak2 saya atlis satu bilik boleh 2 org.

Kalau saya besarkan rumah sedia ada mmg saya nak buat pintu aluminium macam ni kat sebelah tepi yg saya besarkan tu..rumah yg saya renovate tu mmg saya nak buat bentuk moden.. ubah dr bentuk asal hihi..angan2 ni tau!
suker sgt ngan sliding door ni
Pintu pulak tukar pintu gayak gini.. Cantikkan?

Biler rumah dah besarkan, boleh lah kiter besarkan dapur buat dapur yg ada island ni kan ekekeke.. kan saya kata ni angan2? :)

Cantik kan kabinet dapur ni macam cermin :). Macam nak buat gini jugak jerk hihi
Sukernya sinki ni.. dia ada chopping board yg boleh ditanggalkan.

Pelbagai pilihan yg ada..
Kat bawah ni pulak gambar contoh saya amik dr pamplet dia.. kalau extend tepi rumah kami leh guna pintu cam gini
tapi pintu ni lipat2 tak best hahah saya lebih suker yg atas tadi.


Saya punya yg RM799 tu

Kat bawah ni adalah map camana nak pi PSM Home Centre cawangan kat jalan meru ni.. saya tak pasti kat mana lagi ada PSM ni.
Atau korang boleh cekidout website dia kat sini - http://psmhome.com.my/

Ok lah nanti Part 2 saya reveal toilet yg dah dimakeover gitu kan..hihi..semua ini poyo!! haha

2 comments:

Rina Bahari said...

salam kenal....erm mcm best jer psm nie....besar yer tempatnya...rina ada dpt free voucher PSM masa beli sink kat homedec baru nie.... tp tulah jauhnya klang dari kajang nieh....tp nak terjah gak la dah tgk pic kat blog nieh....

Rina Bahari said...

Salam kenal....best juga psm nie yerk...saya ada voucher psm ...erm p tak tau nak pi bila ...coz jauhnya ke klang ..tp tgk pic2 nie best juga tempatnya ..boleh la terjah

Google