I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Saturday, August 29, 2009

Kenangan bersama 'Ayah'

Saya dibesarkan oleh arwah atuk & nenek saya dengan penuh kasih sayang.. saya panggil atuk saya "ayah" dan nenek saya "mak". Seingat saya masa saya umur 5 taun macam tu la baru saya kenal mak & ayah betul saya.. bukan dorang tak tengok saya tapi sebelum2 tu saya kecit lagiks.. saya tak tau apa..cuma biler saya dah besar sikit nenek & atuk saya selalu dok cakap..dorang tu atuk & nenek saya, mak sebenar saya ialah mama & papa saya lah.. tapi masa tu mama & papa saya dok kat sabah (ayah saya tentera) so balik semenanjung pun cam sekali atau 2 kali setahun.. biler dorang datang saya malu2 ngan dorang sebab saya tak biasa maa...

Kasih sayang saya pada arwah atuk & nenek saya, macamana saya nak describe yer.. haa macamana korang saya mak & ayah masing2 lah.. saya dah rasa cam atuk & nenek saya tu mak & ayah sejati saya.. saya sangat sangat sangat kasih pada mereka.

Arwah atuk saya sorang yg kreatif, dia pandai buat mainan jongkang jongket kuda (macam rocking chair tu) utk saya... dia pandai buat penunjuk al-quran dr pembaris jadik bentuk keris yg sangat cantik.. saya selalu tengok dia buat.. ralit saya dibuatnya..dia ukir cam luk keris tu pas tu dia gosok ngan kertas pasir, keris pembaris tu jadiks kosong tanggal segala tulisan atas dia dan last sekali dia akan gosok dengan abu sampai berkilat.. memang cantik.. pas tu dia akan bagi pada ramai org buat jadik penunjuk baca quran.. sayang sangat saya tak simpan buat kenang2an.. rugi sgt kan?

Arwah atuk saya polis.. masa saya kecit2 kami dok kat perak.. kami pernah dok kat berek polis bagan serai, kg gajah, taiping, teluk intan..hmm mana ntah lagiks.. saya lahir kat berek polis bagan serai.. dulu arwah nenek saya pernah bawak saya situ tgk tempat saya dilahirkan hehe.. tak tau la sekarang masih ada lagiks tak berek tu.. kemudian umur saya 5 ker 6 taun cam tu atuk saya pindah ker balai polis Gunung, kelantan..

Atuk saya jugak sgt kreatif cipta lagu, dulu2 atuk saya ada kumpulan nasyid yg dia ketuai.. ada satu buku yg penuh dengan nasyid2 ciptaan atuk saya.. masa saya kecik2 saya selalu amik buku tu dan nyanyikan nasyid2 tu.. kalau u olls semua nak tahu lagu "sepohon kayu daunnya rimbun, lebat buah nya serta bunganya.. walaupun hidup seribu tahun kalau tak sembahyang apa gunanya...bla bla bla".. Lagu tu sebenarnya arwah atuk saya yg cipta.. masa tu group nasyid atuk saya dapat masuk radio ipoh.. kumpulan nasyid atuk saya nyanyikan lagu tu.. kemudian sorang ustaz dengar dan mintak izin atuk saya utk ubah lirik lagu tu sikit.. lepas dah ubah semua entah camana atuk saya langsung tak dapat kredit pun atas lagu tu.. terus jadik dicipta oleh org lain.. arwah nenek saya kata biarlah.. la ni ustaz tu pun dah arwah.. may be atuk saya dah halal kan kot.. wallahualam..

Masa saya kat berek polis Gunong kat kelantan, arwah atuk saya bina pondok kecit sebelah berek kami.. utk saya main pondok2.. siap ada tingkap, verandah & tangga.. syok sangat tau.. nenek saya akan bancuh air sirap dlm teko kecit & cawan2 kecit (cam cawan bekas telur tu saiz dia) , nenek saya letak kat pondok saya tu hehe.. main la saya sorang2 kadang2 ngan kawan2 saya waktu tu la..

Lepas tu atuk saya akan bawak saya pegi tengok org main wau..sampai dia belikan satu wau bulan yg besar tu utk saya.. pernah jugak atuk saya bawak saya pegi tgk org menembak burung puyuh.. lepas tu bawak balik umah nenek saya masak.. mm sedap sangat..

Kat Gunong tu ada satu kuari pecah batu.. atuk saya kan polis, dia selalu lah kena tugas gi jaga kat kuari tu, tiap kali balik dia akan bawak segenggam bunga api..hehe.. saya pulak penakut main bunga api, saya takut api yg terpercik2 tu, atuk saya amik batang pokok ubi kayu tu, atuk saya patahkan panjang cam pembaris panjang tu.. pas tu cucuk bunga api tu pada batang ubi kayu tu, kasik saya pegang batang ubi kayu tu..so percikan api tu tak kena lah tangan saya :-). Dlm kuari tu ada kuil siam budhha.. sami2 situ baik ngan atuk saya, kadang2 atuk saya bawak saya gi lepak kat kuil siam situ, tapi dorang semua hormat atuk saya so semua borak2 macam biasa la.. so dapat la saya tgk patung baring budhha la macam2 la...

Arwah atuk & nenek saya jugak jadiks guru mengaji quran, ramai lah anak2 murid atuk & nenek saya.. masa saya umur 7 taun atuk saya pencen, dia buat umah kat bukit abal dekat dengan pasir putih.. masa ni atuk saya banyak waktu terluang..selalu saya & nenek saya ikut atuk saya naik motor masuk kampung2, atuk saya mengajar agama.. pendek kata atuk saya ni sorang yg sangat disenangi.. dia jugak penyayang & sukakan budak2..

Atuk saya jugak pandai bercerita.. cerita2 1001 malam semua dia citerkan pada kami, malam ni citer lain, esok citer lain.. anak2 saudara nenek saya panggil atuk saya "Pak Ndak". Selalu la kalau dorang datang, dorang akan mintak atuk saya citer kan.."Pak Ndak cerita pak Ndak.." Paling saya tak boleh lupa cerita ulat kekek (ulat gonggok).. ulat kekek ni tak pernah puas dengan diri dia, dia asyik mintak tukar jadik binatang lain, semua Tuhan makbulkan, sampai lah satu hari dia mintak nak jadik Tuhan, terus dia bertukar jadik ulat kekek semula :-). Masa saya darjah 5 saya kena chicken pox.. sakit sampai tak leh tido malam.. biler saya merengek2 (yer saya merengek walaupun dah besar sebab saya sgt manja ngan dorang hehe).. atuk saya akan bangun malam2... bercerita..cerita2 kat saya sampai la saya terlelap...

Masa dok kelantan jugak atuk saya selalu bawak saya tgk wayang kulit.. dia bawak saya dok kat belakang tau, tgk tok dalang handle patung2 tu semua :-).

Masa saya kecit, saya tak tau lah kenapa tapi kadang2 atuk saya gi KL coz ada kena masuk mahkamah apa ntah.. tiap kali atuk saya gi KL yg saya tau, dia dapat duit hehe.. dia akan bawak balik utk saya KFC.. dulu2 mana ada KFC kat kelantan kan.. pas tu dia akan belikan saya macam2 mainan yg best2.

Saya selalu tolong gentelkan rokok daun atuk saya hehe.. terror tau.. hehe

Pendek kata semua kenangan saya ngan atuk saya adalah kenangan yg indah2.. sampailah saya dapat tawaran masuk mrsm terendak kat melaka.. first time saya nak berpisah ngan atuk & nenek saya.. masa tu cuma papa saya yg hantar saya.. atuk & nenek saya tak dapat hantar.. masa tu papa saya kejer kat kem genting klang, kebetulan papa saya balik kelantan dengan truck 3 tan hantar barang2 org pindah.. so saya kena ikut papa saya walaupun waktu tu ada masa seminggu lagiks dr hari pendaftaran.. saya, atuk & nenek saya menangis2.. saya lagiks la hover kan..dah lah tak ada telefon semua.. kalau saya nak tepon pun kena tepon umah jiran.. saya masih ingat kata2 atuk saya "Intan pegi nak belajar, bukan nak mati".. sampai KL, papa saya hantar saya umak Tok Lang saya kat Taman Tun.. sementara tunggu hari pendaftaran..

Tetiba sebelum hari pendaftaran papa saya kena balik hantar barang lagiks ker kelantan, jadi saya ikut lagi lah.. masa saya sampai atuk saya baru balik dr mana ntah..dia nampak jerk saya punya la dia happy, terus saya bonceng motor dia, dia bawak saya masuk lorong nak kerumah saya sambil tekan hon motor tak henti henti.."pin pin..pin..pin" cam tu lah punya la dia happy. Malam tu nenek saya ada masak hati.. punya la dia balun makan hati tu punya la banyak.. malam tu borak2 ngan atuk & nenek saya..

Esoknya bangun solat subuh tetiba nenek saya kejutkan saya, atuk saya sakit dada lepas buang air.. atuk saya sesak nafas ada kat kerusi, saya bangun terus urut2 kaki dia.. hati saya berdebar2.. sementara nenek saya carik org nak mintak tolong hantar atuk saya ke hospital usm. Atuk saya mmg ada lemah jantung, kencing manis & darah tinggi.. saya ikut sekali atuk saya gi spital.. sampai spital atuk saya dah tak sedarkan diri.. pas tu terus masuk icu..

Sedihnya hati saya tak terkata, esok saya terpaksa bertolak semula ke KL.. atuk saya masih tak sedarkan diri.. Lebih kurang sebulan jugak atuk saya kat spital, atuk saya sedar kejap masuk wad biasa tapi lepas tu atuk saya masuk icu balik dan pergi buat selama2nya.. kali terakhir saya jumpa atuk saya, waktu last ari tu la sebelum dia sesak nafas tu huhu.. saya balik hanya dapat ziarah kubur atuk saya.. argh..sedih2.. Masa ni betul2 beri kesan pada diri saya.. first semester kat mrsm saya jadiks murung.. petang2 org sibuk bersukan saya sorang2 nangis kat bilik..rindukan atuk..rindukan nenek saya...

Intan sayang Ayah!!

Friday, August 28, 2009

Kami hari ini

Kuar gi Pasaraya 99 kat jelutong jap.. anak2 tinggal dlm keter, saya kuar sorang gi beli pampers, brg2 keperluan, stok makanan biskut2 utk anak etc.. pas tu berdesup gi anakku kat damansara uptown, beli botol2 susu baru utk anak2.. pas tu cabut balik umah coz saya on standby hari ni.. masih tak berani nak bawak anak kuar jalan2 kat tempat org ramai lagiks.. so bawak makan angin naik keter pun jadi lah :-)

Kena kejer huhu

Mari kiter golek2 atas lembek..


nota kaki:
Qaireen dah boleh merangkak 2, 3 langkah.. yesza.. caiyuk2.. dah tak boleh biar sorang2 coz tetiba tgk dia dah kat hujung sana..kejap hujung sinun... huhu bahaya ooo.. kang jatuh tangga pulak kang..naya jerk...

Thursday, August 27, 2009

Menu yg simple utk hari ini

Harus la simple kan.. nak cepat lagiks pun nak kasik anak2 makan.. so tak leh yg pedas2.. kena simple2 sajork yak.. cet ayat cover line keh keh..cakap ajer la awak tu tak terror masak keh keh..

sayur.. muleh saya lupa buh carrot.. huhu..hampeh tul.. patut la saya rasa tak cukup color keh keh..

ikan goreng.. jgn ditanya kenapa begitu ropa ikan goreng ku ittew yak hak hak.. maid saya yg siang so sila maafkan yak..

dan akhir sekali, tentu lah ada sambal belacan.. saya mana boleh makan yg tak der pedas2..harus ada pedas maa..baru la feel.. keh keh.. cili padi tak dak.. kalau tak lagiks best kan tumbuk pecah2 masuk dlm sambal ni..mmm tedap.. sib baik ada tomato..letak tomato sket mm tedap.. banyak lak kuar air biler saya tumbuk2 tomato tu + perah asam limau.. dah jadik cam kuah asam pulak ekekeke

mencabar tau masak tengahari buta neh..keh keh..bukan apa..selalunya kan kalau lepas menggoreng ker apa mesti saya rasa dahaga tau.. selalunya mesti saya minum.. huk huk.. u olls dahaga tak kalau lepas memasak? ker saya jer yg camtu?

tak kisah lah simple pun asalkan menepati selera ku udah hiks...

Berbuka pada hari2 bekerja

Mau cepat turun saya cam ni hik hik.. kalau org lain semua berbuka ngan macam2 makanan..siap ada side dish macam2.. saya cuma makan nasik yg saya masak tghari, satu jenis lauk & satu jenis sayur + air sirap.. pas tu susup sasap gi solat..sambung wat kejer balik..

Since saya kejer sampai kul 9 malam, saya akan masak dulu nasik & lauk berbuka sebelum gi kejer. Dah selesai semua, saya tapau bawak opis utk saya berbuka pulak.. kat opis pulak lately neh saya selalu busy..macam2 issue.. so mmg jgn harap lah saya nak pi kuar carik makanan etc.. 5 min sebelum waktu berbuka, panaskan semua dlm microwave.. kuarkan air sirap bekalan dr umah dr peti ais.. masuk jerk waktu makan sampai licin hek hek.. pas tu selesai cepat2 amik wudhuk, since saya sorang kat opis, saya belasah jerk solat kat area meja saya ni.. selesai solat sambung kejer balik..

Kalau org lain semua berbuka ngan famili.. tapi saya berbuka sorang2.. tak apa lah kejer tu pun satu ibadat.. janji niat kiter & kiter ikhlas..& kiter kejer sungguh2.. betul tak? Allah tahu apa yg tersurat & tersirat dlm hati hamba2nya.. ada org perli saya.. kau tak dapat solat tarawikh la kan.. tak kisah la beb.. mmg saya akui saya tak solat tarawikh la kan.. lagipun biler balik saya dah penat sangat, pas tu nak bangun sahur.. so tak kisah lah apa org nak kata.. keh keh..

Layan suami, layan anak2, jaga rumahtangga, jaga kerja semua tu pun kira ibadat jugakkan?

Boss saya agn*$ cakap saya superwoman.. ewah.. i loike.. sib baik la ada boss yg best cam boss saya tu hik hik..

Tuesday, August 25, 2009

Tidonya qaireen

Qaireen sekarang ni suka sangat tido atas toto/lembek sekali ngan kakak2 & abang dia.. kalau letak dlm baby cot tu kejap jerk dia dah terjaga & merengek.. tapi kalau letak bawah sekali ngan kakak2 & abg dia..lena sangat titun..

Risau gak..dah lah kakak2 dia esp danisha tu melasak kalau tido...tak pasal2 tertendang qaireen ker apa.. tapi sebenarnya qaireen pun boleh tahan lasak jugak.. dia yg bergerak lebih2 huhu..kejap2 kepala belah sana..kejap belah sini.. tapi selalunya saya letak banyak bantal la kat tepi2 dia takut kakak2 & abg dia tendang dia.. tapi sejak qaireen tido bawah ni, kakak2 & abg dia cam behave sikit tido..dia tau kot adik dia kecit lagiks tapi nak tido sekali :-)

Si qaireen ni kalau saya letak jerk atas toto tu terus sengih2 kesukaan.. pas tu dia ni cam tau jerk adik beradik dia.. dia punya la suka kalau tgk najihah, haris & danisha bergurau..dia pun terkekek2 sama.. dah tak sabar nak join ker qaireen? heh heh..

patrick tu dah jadiks bantal gentel qaireen huhu..

nota kaki:
najihah dah 2 malam titun kat umah ayah ngah dia kat jelutong..kejap lagiks balik kejer neh saya nak singgah pi amik dia..adik2 dia dah sibuk tanya..

Wanita berunsur Tanah

Rahsia wanita dapat diketahui BERDASARKAN susunan dalam keluarga atau anak yg ke berapa.Semua anak mempunyai ciri2 tertentu dan dapat dikelaskan kepada tanah, air, api, dan angin

anak ke 1 = tanah = saya lah itu hik hik
anak ke 2 = air
anak ke 3 = api
anak ke 4 = angin

Wanita berunsur Tanah Tanah yang subur mempu membuahi tanaman yang hijau dan mekar. Wanita yang bersifat tanah biasanya mempunyai sifat-sifat seperti,: Rendah diri di hadapan suaminya serta hormat dan patuh, setia serta rela berkorban demi kasih sayangnya kepada suami.

Monday, August 24, 2009

Puasa hari pertama & kedua


Hari pertama kami semua buka di gombak umah Pak Ngah seperti yg dijanjikan minggu lalu.. meriah.. macam2 lauk mak cik upik masak.. mm tedap.. minggu sebelum tu mil dah kasik duit suh mak cik upik beli lauk pauk apa yg patut la.. ada rendang ayam, ada gulai nenas ngan ikan masin, ada ikan goreng sambal, ada ayam goreng & sup ayam utk anak2.. ada paru goreng.. huhu pendek kata macam2 ada la..

Lepas berbuka, hubby, pil, ngah & mak cik upik semua gi solat terawikh.. saya layan movie kat tv laa.. ngan kak linda (anak ngah), cini(anak ngah) & menantu pompuan dorang, wife ijam anak ngah..sapa nama ek hahaha wa tak tau..giler keji hahaa..borak punya sakan tapi tak tau nama keh keh keh...

pas tu kak linda bawak semua bebudak gi main bunga api.. danisha takut main bunga api yg kuar api tu, memula dia tgk jerk org balik pop pop tu, pas tu tetiba dia mintak.."nak satu"..lepas baling satu.. laju jerk dia mintak lagiks.. nak satu..nak satu..nak satu..sampai habis hehe..

Saya suh maid tgk2 kan dorang main..saya layan qaireen.. balik jerk dr main bunga api, haris punya la suka sampai dia jerit kuat2 & nyaring giler.. terkejut saya tgk dia hover gayak gitu tau.. "mama...haris main bunga api.. haris suuuuuuuuuukaaaaaaaaaaaaa saaaaaaaaangaaaaaaaaaaaaatttttttttttttttttttt!!!" semua org terkejut keh keh.. dia happy pasal geng2 dia bebudak lelaki ramai kat situ.. anak kak linda 3 lelaki & sorang pompuan.. anak ijam lak 2 lelaki tu yg dia suka sangat kot..

Balik dr solat terawikh dorang ramai2 gi layan teh tarik pulok..sampai ke uptown tu haa.. saya layan citer drama "bukan bidadari" pulak.. so kalau dah melekat tak syok tak tau ending dia hak hak.. sampai dorang balik minum teh tarik pun saya kata tunggu kasik habis hahaha.. sudah ngan kul 12 baru nak gerak balik.. malam tu mak cik upik siap2 pack2 kan lauk pauk utk kami bawak balik wat sahur.. sampai umah kul 1 pagi..sib baik saya dah solat isyak siap... sampai umah terus kebabom..sib baik la jaga kul 5 pagi tu keh keh... Najihah pun senang jerk nak kejut sahur..laju jerk dia bangun...

Buka Hari Kedua

Kami berbuka umah pil saya la.. macam2 mil masak.. sedap2 lak tu.. alai & family pun ada jugak.. yasmin biras saya yg terror masak tu, bawak kuih bakar (very sedap okes kuih bakar dia.. atas rangup.. bawah isi dia lemak manis..mm tedap).. kuih2 onde2 buah melaka lak alai yg gentel so bulat dia agak besar2 hehe..standard tgn alai yg besar tu hahahaha.. ada jugak rojak mempelam..mm tedap.. seperti biasa masa nak balik gigih tapau lauk pauk utk sahur la..ekekekee

nota kaki:
gambar2 amik guna hp norkiah ku..sekadar hiasan.. tudung tu tudung kakak najihah heheh

Aktiviti di kala mc keh keh keh

Pagi2 lepas kena jab kat bontot tu balik terus rasa kepala berat yg amat..dah lah malam tadi tak leh tido kan.. badan sengal2 dan nafas semput2.. tambah lagiks ngan ubat2 yg dah jalan dlm badan tu, pasang air cond terus kebabom atas sofa depan tv..

qaireen masa ni dah bangun, makan & mandi.. lepas dia mandi saya terjaga jap.. terus saya amik dia.. peluk dia atas dada saya.. tepuk2 last2.. saya ngan dia dua2 lena balik hak hak.. nikmatnya dapat tido sambil dapat peluk qaireen atas dada..

Lebih kurang kul 11 pagi terjaga.. qaireen pun jaga jugak.. letak dia kat atas carpet kasik pektis lagiks keh keh.. sambil saya update blog la hahaha... danisha & haris layan dvd..

pas tu saya gi kemas2 dapur.. dah habis mengemas naik atas solat & baca quran sikit.. pas tu turun balik hapdet blog lagiks keh keh.. jap lagiks saya nak kuar nak pi beli brg2 basah.. ee bestnya kalau dapat cuti macam ni selalu lalalalala

Sunday, August 23, 2009

Budak kuat makan..nyum nyum

Bangun pagi mesti makan bubur nasik dulu..pas tu baru mandi.. tapi masa gambar ni di amik.. dia dah terberak dulu sampai terkeluar pampers hasil buangan tu huhu..so kena la mandi dulu..

Qaireen ni kalau nampak makanan terjerit2 kalau kiter lambat suap dia hahah..pas tu gelojoh lak tu.. suruh cepat2 suap dia.. ish ish ish..

mmm..nyum nyum.. tedapp...

huhu muka puas hati keh keh.

Hari ini saya mc

Malam tadi saya kena geget dengan serangga apa ntah saya tak tau lah.. kat peha.. pedih yg amat.. masa tu saya dlm bilik air tgh nak amik wudhuk.. menggelupur kesakitan saya kuar.. pedihnya tak tau nak citer camana.. masa kena tu saya pakai t-shirt & towel so mmg terus la saya selak tgk peha kan.. tgk tak jumpa pun apa2 bintang yg sengat saya ker apa..tapi dah ada 3 ketul kesan bengkak kat situ..

Saya mmg tak boleh kena geget sikit sebab selalunya saya alergik kalau kena geget semut ker apa ker..nanti seluruh badan saya akan naik tompok2 besar gatal cam kena ludah hantu tu u olls kalau org tua2 cakap la kan.. tapi malam tadi sib baik dia tak naik seluruh badan.. cuma kat peha tu jerk yg pedih berbisa..malam tu mula la badan saya sengal2 seluruh badan.. badan seram sejuk cam org demam.. saluran pernafasan saya tetiba jadiks sempit... keluh kesah saya malam tadi tak leh tido sangat.. Hubby tanya ok ker, saya kata tak per tunggu pagi lah pi klinik coz tak der la teruk sgt cam saya pernah kena dulu.. dulu saya siap terbatuk2 cam tercekik & nafas saya tersekat2 sebab saluran pernafasan saya jadik sempit (term alergik ni articuria). Tapi sakit la jugak saya menahan bisa yg dah menjalar seluruh tubuh.. habis semua badan lenguh2 rasanya..

masa sahur lak saya tak leh telan makanan u ollss..huhu... berketul2 rasa masuk dlm dada..sudahnya saya ketepikan semua lauk, saya makan nasik ngan serunding jerk.. huhu..

Pagi tadi saya siap2 pi klinik.. doc injek steroid kat vontot & macam2 ubat lagiks la.. doc kata bahaya kalau saya kena geget cam tu, kena simpan ubat kat umah doc kata..coz member dia pun cam saya sampai masuk icu lepas kena geget huhu.. dia kata saya jadik cam tu (sempit saluran pernafasan) sebab dulu2 saya ada history asthma masa kecit2 dulu..

so hari ni saya rehat kat umah..ubat yg dia injek tu giler kasik saya mengantuk tak henggat.. ni saya baru bangun titun hiks.. saya masih posa lagiks... tapi saya nak tanya u olls.. injek batal posa ker tak? saya rasa takkan sebab saya sakit? Ada sesapa tau?

Friday, August 21, 2009

usaha tangga kejayaan.. caiyuk2..ganbatte!!

Bangun pagi kiter pektis.. eeyah..eeyah..haiyaa sampai terkangkang kangkang keh keh.. aksi2 gymnastik dr qaireen.. keh keh
eh..eh mama amik gamba.. jap maintain.. maintain.. haiyaa mata terpejam pulok...

adeh penat..cubaan utk duduk..

Selamat Berpuasa & Beribadat!!


Penyimpang Mohor2 Besaq...Yang Besaq2 Kepala dgn ini mengisyhtiharkan bahawa PUBLIC HOLIDAYS untuk semua ...
untuk Sebulan (
No Overtime!! and No Replacement!!! ). Maka Dgn ini ingin diberikan sedikit Pesanan kepada MANUSIA :


- Kalau dok beratur panjang di Kedai Mamak di waktu puncak -Bukan
yang suruh!!
-Kalau ada Runner dok tolong beli Bekalan - Dia takdak kena mengena dgn
!!!
- Kalau tak reti2 nak buat amal ibadat - Bukan
yang dok bagi hampa MALAS tau!!
- Kalau dok pakai terdedah sana-sini - Bukan
yang suruh dan bukan yang suruh tengok..!!
- Kalau dok pi berkepit sana-sini dgn marka siang malam - Bukan
yang bagi line!!
- Kalau dok Boros sangat shopping Raya - Bukan
yang suruh!!
- Kalau dok tak habis2 mengata orang - Bukan
yang bagi idea!!
- Kalau tak habis2 dok berdengki kat orang - Memang bukan
yang dok cucuk!!



Maka MANUSIA, ambillah peluang ini untuk
UPGRADE kan Diri anda, KENALI lah Diri Anda, BERBUAT BAIK lah dan SUCI kanlah Diri Anda.
Kumpulkanlah Pahala sebanyak mungkin..........Renungkanlah..Adakah masa ini yang paling sesuai untuk
BERUBAH atau Anda masih Menunggu!!!!...Tunggu Sapa lagi....

Jangan lupa Bayar Zakat Fitrah tau!!!.....
Ada juga yg dok merungut Zakat mahal.....Ini pun takdak kena mengena dgn tau!!..

Tolonglah Manusia ooiii.......Kalau Semua dah Beriman dan ikut Jalan yang Benar...kami punya kerja pun kurangla sikit....Kamipun dah letih Overtime....




Akhir kata -
SELAMAT BERPUASA Dan BERIBADAT ......................... We Will be Back to Office after Ramadhan ....he..he

Thursday, August 20, 2009

maafkan mama haris

Hari ni saya geram betul ngan haris.. dlm kul 11 gitu saya dah siap2 nak gi kejer tetiba boleh dia suh saya pi beli roti canai.. adoiiyaii.. nasik semua dah masak dia tak mau..dia nak roti canai jugak.. kebetulan roti bom segera sejuk beku dlm peti ais pun dah habis.. nak tak nak saya bawak la jugak dorang semua naik keter tapi saya cakap semua tunggu dlm keter.. sambil2 geram tu membebel la saya dalam keter.. "Haris tau tak mama ni dah lambat tau.. Haris tau tak kalau mama lambat, mama kena bawak keter laju2".. sampai kedai makan tu saya tanya cepat tak kalau saya order roti canai.. dia kata cepat sib baik la cepat, kalau tak mmg saya nak pi beli jerk roti bom segera sejuk beku tu biar maid saya goreng kan jerk.. dah settle semua.. sampai umah.. last2 saya bertolak kuar dr umah ker opis kul 11.30 huhu.. ish bengang2..

so apalaga berdesup la saya bawak keter huhu.. kat bukit susup sasap memotong lori2 yg bergerak ciput tet tu..pas tu kat hiway 120-130+.. sib baik la livina tu pick up best & tak terasa kalau bawak laju pun.. kul 12.10 saya dah sampai opis... huhu giler laju..

sampai opis saya teringat anak2.. rindu pulak kat haris biler dah bebel2 kat dia tadi.. tingat kalau lah sesautu jadiks pada saya tadi tentu akan bagi kesan mendalam pada diri haris... tentu dia takkan henti2 salahkan diri dia sendiri.. ooo saya tak mau itu semua terjadi, saya tak nak anak saya membesar dengan pelbagai masalah jiwa.. saya mahu anak2 saya membesar dengan sihat, riang & gembira biar menjadi orang yg punya jati diri yg kuat..

Terus saya tepon haris... cakap ngan dia.. tanya elok2.. "Haris dah makan ker belum?..Haris makan elok2 kay.. " Tetiba haris cakap dengan pelat2 dia tu " Dah.. ayish dah makan.. mamaaa... mama jgn bawak keter laju2.. haris sayang mama"..adoiiyaaiiii.. sedihnya hati saya.. maafkan mama sayang.. mama ikutkan hati yg marah tadi.. mama patut beristighfar & sabar banyak2.. mama sayang haris.. mama maafkan semua kesalahan anak2 mama... huhu

Wednesday, August 19, 2009

Tuesday, August 18, 2009

lagi2 gambo qaireen

Dah boring main laptop kiter main ni pulak..oh qaireen dah pandai kuar dr bumbo ni tau huhu.. haru sungguh la hai.. dia suka melentik2 kan badan dia biler marah.. semalam dia terkeluar ikut tepi huhu.. kalau tak nak kasik dia keluar kena pasang meja bumbo tu..
Google