I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Tuesday, March 24, 2009

Takdir

Banyak sebenarnya kejer yg saya apply dan banyak jugak yg saya pegi interview. Termasuklah kejer yg saya dapat ni..job hunter yg tepon & tanya saya nak tak apply jawatan yg tak der kena mengena ngan skill & kemahiran saya, tapi saya tahu sebab saya pernah install sekali & saya ni yakin pada diri saya yg saya ni seorg yg cepat pick up dan belajar dengan cepat. Lagipun saya tahu oracle application server technology.. jawatan yg ditawarkan adalah sebagai SOA Administrator (SOA - Service Oriented Architecture) sedangkan saya adalah seorang Oracle Apps DBA. Banyak bermain ngan database & application server. Tapi di company saya sebelum ni saya pernah install BPEL manager (part of SOA). So saya cakap hmm try jer lah.

Bila tiba hari interview, saya print balik job description. Tetiba saya jadiks kecut perut. Apa kejadahnya aku nak apply kejer yg tak der kena mengena ngan apa yg aku buat la ni ek? Kalau interviewer tu tanya soklan pasal SOA, tak ke memalukan diri sendiri kalau tak leh jawab kan ekeke.. tapi sebelum tu saya ada jugak study sikit2 pasal SOA.. entah kenapa biler tiba hari interview tu terkecut perut lak tetiba ekeke.. so saya terus call hubby, cakap nak withdraw ajer lah application tu.. pas tu hubby pujuk & nasihatkan saya.. pegi jerk takut nanti nama saya blacklisted. Hmm ok lah saya cakap..tapi saya still tak puas hati, so saya tepon head hunter tu, saya cakap saya nak withdraw, pas tu head hunter tu pujuk saya.. dia kata naper dlm banyak2 application, hanya 2 candidate yg shortlisted termasuk lah saya. Tentu ada sesuatu yg dorang nampak dlm resume saya..hmm pas tu saya tanya kalau saya tak pi camana? kena blacklisted tak? pas tu dia pun cam sajer jer tau nak menakut2kan saya..dia kata may be.. adoiiyaai.. hmm so saya pun tekadkan hati.. gi solat & mintak petunjuk, mintak Allah tenangkan hati saya.. so saya kata bolos sajer dinding ituuuuuuuu...ops..redah jer la kan..

Alhamdulillah, masa interview tu tetiba bakal boss saya tu cakap, ada kekosongan jawatan apps dba yg mana sebelum ni saya tak tahu pun ada.. sebab yg saya jumpa dlm jobstreet pun cuma jawatan soa admin tu... pas tu dia kata dia akan arrange interview ngan us counterpart utk jawatan apps dba..

Begitu lah ceritanya..kalau Allah nak bukakan jalan..tanpa kita sangka2kan.. nasib baik saya pegi 1st interview tu kan :-)

5 comments:

nino mok said...

kalo dah memang rezeki tak kemana kan ed.

tahniah sekali lagi ed.

Cik Sar said...

Kak ed, ekcelinyer x de apa2 nak tulis tu yang privatekan kejap.. nanti dah ada mood nak tulis balik saya publickan..sekrang ni emosi x stabil..hahahha..so x leh tulis..nanti saya merepek lak..haha..

aku yang dah mati said...

hey ed, congrats! alhamdulillah kejap je ujian Dia bagi. congrats again.

linda said...

go kak ed,

ada rezki akak insyaAllah tak ke mana.... saya tau akak boleh ;)

majid said...

dapat ke job tue..kalau expert soa bpel nie..bley tak pm saya di bagonb@yahoo.com...sangat2 memerlukan bantuan..huhu

Google