I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Wednesday, August 12, 2009

Rutin hari2 bekerja

Saya kan start kejer kul 12.. so selalunya pagi2 bangun solat subuh.. sediakan air utk hubby yg nak pi kejer ngan roti (roti ajerk yak..huhu.. daku tak larat nak bangun pagi buat sarapan coz memalam dah 2, 3 kali bangun..kejap2 qaireen nak susu, kejap2 danisha.. sib baik dapat suami yg memahami..sayang my laling hehe). Babai2 laling ai & najihah yg pegi sekolah kafa ngan van.. tapi cam pagi tadi hujan lebat so saya cakap mama hantar.. sian kat dia takut basah kuyup lak naik van tu..pas tu mandi2 nak pi pasar beli brg2 basah.. sejak kejer tghari ni syok sikit dapat beli lauk pauk fresh kat pasar.. kalau danisha & haris dah bangun hangkut dorang sekali bawak jalan2 naik keter.. lepas beli brg2 basah.. kalau rajin makan sarapan roti canai dulu ngan haris & danisha kat kedai.. dorang 2 ni suka sgt roti canai cecah susu pekat atau gula.. kalau tak terus balik umah buat air sarapan ngan roti jek & terus masak lauk pauk tghari & malam utk anak2.. saya pun la ni sgt la jimat coz saya tak kuar makan.. saya bawak bekal terus lauk pauk yg saya masak tu so dlm kul 4 atau 5 saya makan la kat pantry..

Selalunya lauk pauk yg saya masak adalah yg sempoi2 & tak pedas sebab utk anak2 kan.. so hari ni saya masak 3 lauk ini ...

lauk 1 : lala .mmm tedap..lala ni tak pedas pun sebab guna 3 bijik cili besar jerk.. ada rasa masin,manis,masam eemmm tedap.. lala ni saya kalau masak mmg saya akan bukak satu2 cuci bersih2 takut ada yg ada tanah etc.. maser cuci lala tu u olls potong2 cili kering rendam sekali.. so lala yg elok akan terbukak dengan sendiri nya sebab kepedasan keh keh.. lala ni faveret najihah

lauk 2 : ikan goreng masak taucu.. favourite anak2 neh.. selalunya kalau saya masak utk saya mmg saya letak cili api... so bile nak makan picit2 cili api tu.. baru la meletop (oh saya kan kuat pedas orgnya)lauk 3: sayur kangkung tumis air yg sempoii letak kiub pati ikan bilis.. tak dak cili langsung.. kata utk anak2 makan kan.. harus lah tak boleh pedas2 neh.. dorang tu pedas sikit pun tak tahan..saya makan mesti ada sayur.. saya suka semua jenis sayur.. semua sayur saya belasah.. daku adalah pencinta sayur yak! Dan saya jugak pencinta bawang besar.. even kalau goreng ayam kunyit sajork pun saya akan potong bawak besar potong bulat2 & goreng utk dimakan ngan ayam goreng..mmm tedap...

since saya makan around jam 4 atau 5 atau 6 petang ikut tahap kebizian kejer & jugak tahap kelaparan ku, so malam saya dah tak makan.. balik umah sampai dlm kul 10 lebih gitu, saya minum air suam, main ngan anak2 jap pas tu paksa dorang tido.. selalunya biler saya balik, najihah dah terbungkang tido ye lah dia penat sekolah pagi & petang kan.. yg liat nak tido adalah haris, danisha & qaireen lah huhu.. siap kena pegang rotan dulu.. itupun gelap2 boleh lagiks dok bercakap2 sok sek sok sek..

3 comments:

Ina said...

Dear Intan,

alamak bestnya kangkung...sob, sob... mak long rindu nak makan kangkung dan juga masak taucu.....sob, sob... Lama lagi nak balik nih!

edrina said...

hehehe.. aiyark mak long baru beberapa hari dok sana camana ni? nak intan pos laju kah? ekekeke jgn mare..

rohaya said...

sedap lauk2 tuh...menyelerakan....

Google