I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Saturday, August 29, 2009

Kenangan bersama 'Ayah'

Saya dibesarkan oleh arwah atuk & nenek saya dengan penuh kasih sayang.. saya panggil atuk saya "ayah" dan nenek saya "mak". Seingat saya masa saya umur 5 taun macam tu la baru saya kenal mak & ayah betul saya.. bukan dorang tak tengok saya tapi sebelum2 tu saya kecit lagiks.. saya tak tau apa..cuma biler saya dah besar sikit nenek & atuk saya selalu dok cakap..dorang tu atuk & nenek saya, mak sebenar saya ialah mama & papa saya lah.. tapi masa tu mama & papa saya dok kat sabah (ayah saya tentera) so balik semenanjung pun cam sekali atau 2 kali setahun.. biler dorang datang saya malu2 ngan dorang sebab saya tak biasa maa...

Kasih sayang saya pada arwah atuk & nenek saya, macamana saya nak describe yer.. haa macamana korang saya mak & ayah masing2 lah.. saya dah rasa cam atuk & nenek saya tu mak & ayah sejati saya.. saya sangat sangat sangat kasih pada mereka.

Arwah atuk saya sorang yg kreatif, dia pandai buat mainan jongkang jongket kuda (macam rocking chair tu) utk saya... dia pandai buat penunjuk al-quran dr pembaris jadik bentuk keris yg sangat cantik.. saya selalu tengok dia buat.. ralit saya dibuatnya..dia ukir cam luk keris tu pas tu dia gosok ngan kertas pasir, keris pembaris tu jadiks kosong tanggal segala tulisan atas dia dan last sekali dia akan gosok dengan abu sampai berkilat.. memang cantik.. pas tu dia akan bagi pada ramai org buat jadik penunjuk baca quran.. sayang sangat saya tak simpan buat kenang2an.. rugi sgt kan?

Arwah atuk saya polis.. masa saya kecit2 kami dok kat perak.. kami pernah dok kat berek polis bagan serai, kg gajah, taiping, teluk intan..hmm mana ntah lagiks.. saya lahir kat berek polis bagan serai.. dulu arwah nenek saya pernah bawak saya situ tgk tempat saya dilahirkan hehe.. tak tau la sekarang masih ada lagiks tak berek tu.. kemudian umur saya 5 ker 6 taun cam tu atuk saya pindah ker balai polis Gunung, kelantan..

Atuk saya jugak sgt kreatif cipta lagu, dulu2 atuk saya ada kumpulan nasyid yg dia ketuai.. ada satu buku yg penuh dengan nasyid2 ciptaan atuk saya.. masa saya kecik2 saya selalu amik buku tu dan nyanyikan nasyid2 tu.. kalau u olls semua nak tahu lagu "sepohon kayu daunnya rimbun, lebat buah nya serta bunganya.. walaupun hidup seribu tahun kalau tak sembahyang apa gunanya...bla bla bla".. Lagu tu sebenarnya arwah atuk saya yg cipta.. masa tu group nasyid atuk saya dapat masuk radio ipoh.. kumpulan nasyid atuk saya nyanyikan lagu tu.. kemudian sorang ustaz dengar dan mintak izin atuk saya utk ubah lirik lagu tu sikit.. lepas dah ubah semua entah camana atuk saya langsung tak dapat kredit pun atas lagu tu.. terus jadik dicipta oleh org lain.. arwah nenek saya kata biarlah.. la ni ustaz tu pun dah arwah.. may be atuk saya dah halal kan kot.. wallahualam..

Masa saya kat berek polis Gunong kat kelantan, arwah atuk saya bina pondok kecit sebelah berek kami.. utk saya main pondok2.. siap ada tingkap, verandah & tangga.. syok sangat tau.. nenek saya akan bancuh air sirap dlm teko kecit & cawan2 kecit (cam cawan bekas telur tu saiz dia) , nenek saya letak kat pondok saya tu hehe.. main la saya sorang2 kadang2 ngan kawan2 saya waktu tu la..

Lepas tu atuk saya akan bawak saya pegi tengok org main wau..sampai dia belikan satu wau bulan yg besar tu utk saya.. pernah jugak atuk saya bawak saya pegi tgk org menembak burung puyuh.. lepas tu bawak balik umah nenek saya masak.. mm sedap sangat..

Kat Gunong tu ada satu kuari pecah batu.. atuk saya kan polis, dia selalu lah kena tugas gi jaga kat kuari tu, tiap kali balik dia akan bawak segenggam bunga api..hehe.. saya pulak penakut main bunga api, saya takut api yg terpercik2 tu, atuk saya amik batang pokok ubi kayu tu, atuk saya patahkan panjang cam pembaris panjang tu.. pas tu cucuk bunga api tu pada batang ubi kayu tu, kasik saya pegang batang ubi kayu tu..so percikan api tu tak kena lah tangan saya :-). Dlm kuari tu ada kuil siam budhha.. sami2 situ baik ngan atuk saya, kadang2 atuk saya bawak saya gi lepak kat kuil siam situ, tapi dorang semua hormat atuk saya so semua borak2 macam biasa la.. so dapat la saya tgk patung baring budhha la macam2 la...

Arwah atuk & nenek saya jugak jadiks guru mengaji quran, ramai lah anak2 murid atuk & nenek saya.. masa saya umur 7 taun atuk saya pencen, dia buat umah kat bukit abal dekat dengan pasir putih.. masa ni atuk saya banyak waktu terluang..selalu saya & nenek saya ikut atuk saya naik motor masuk kampung2, atuk saya mengajar agama.. pendek kata atuk saya ni sorang yg sangat disenangi.. dia jugak penyayang & sukakan budak2..

Atuk saya jugak pandai bercerita.. cerita2 1001 malam semua dia citerkan pada kami, malam ni citer lain, esok citer lain.. anak2 saudara nenek saya panggil atuk saya "Pak Ndak". Selalu la kalau dorang datang, dorang akan mintak atuk saya citer kan.."Pak Ndak cerita pak Ndak.." Paling saya tak boleh lupa cerita ulat kekek (ulat gonggok).. ulat kekek ni tak pernah puas dengan diri dia, dia asyik mintak tukar jadik binatang lain, semua Tuhan makbulkan, sampai lah satu hari dia mintak nak jadik Tuhan, terus dia bertukar jadik ulat kekek semula :-). Masa saya darjah 5 saya kena chicken pox.. sakit sampai tak leh tido malam.. biler saya merengek2 (yer saya merengek walaupun dah besar sebab saya sgt manja ngan dorang hehe).. atuk saya akan bangun malam2... bercerita..cerita2 kat saya sampai la saya terlelap...

Masa dok kelantan jugak atuk saya selalu bawak saya tgk wayang kulit.. dia bawak saya dok kat belakang tau, tgk tok dalang handle patung2 tu semua :-).

Masa saya kecit, saya tak tau lah kenapa tapi kadang2 atuk saya gi KL coz ada kena masuk mahkamah apa ntah.. tiap kali atuk saya gi KL yg saya tau, dia dapat duit hehe.. dia akan bawak balik utk saya KFC.. dulu2 mana ada KFC kat kelantan kan.. pas tu dia akan belikan saya macam2 mainan yg best2.

Saya selalu tolong gentelkan rokok daun atuk saya hehe.. terror tau.. hehe

Pendek kata semua kenangan saya ngan atuk saya adalah kenangan yg indah2.. sampailah saya dapat tawaran masuk mrsm terendak kat melaka.. first time saya nak berpisah ngan atuk & nenek saya.. masa tu cuma papa saya yg hantar saya.. atuk & nenek saya tak dapat hantar.. masa tu papa saya kejer kat kem genting klang, kebetulan papa saya balik kelantan dengan truck 3 tan hantar barang2 org pindah.. so saya kena ikut papa saya walaupun waktu tu ada masa seminggu lagiks dr hari pendaftaran.. saya, atuk & nenek saya menangis2.. saya lagiks la hover kan..dah lah tak ada telefon semua.. kalau saya nak tepon pun kena tepon umah jiran.. saya masih ingat kata2 atuk saya "Intan pegi nak belajar, bukan nak mati".. sampai KL, papa saya hantar saya umak Tok Lang saya kat Taman Tun.. sementara tunggu hari pendaftaran..

Tetiba sebelum hari pendaftaran papa saya kena balik hantar barang lagiks ker kelantan, jadi saya ikut lagi lah.. masa saya sampai atuk saya baru balik dr mana ntah..dia nampak jerk saya punya la dia happy, terus saya bonceng motor dia, dia bawak saya masuk lorong nak kerumah saya sambil tekan hon motor tak henti henti.."pin pin..pin..pin" cam tu lah punya la dia happy. Malam tu nenek saya ada masak hati.. punya la dia balun makan hati tu punya la banyak.. malam tu borak2 ngan atuk & nenek saya..

Esoknya bangun solat subuh tetiba nenek saya kejutkan saya, atuk saya sakit dada lepas buang air.. atuk saya sesak nafas ada kat kerusi, saya bangun terus urut2 kaki dia.. hati saya berdebar2.. sementara nenek saya carik org nak mintak tolong hantar atuk saya ke hospital usm. Atuk saya mmg ada lemah jantung, kencing manis & darah tinggi.. saya ikut sekali atuk saya gi spital.. sampai spital atuk saya dah tak sedarkan diri.. pas tu terus masuk icu..

Sedihnya hati saya tak terkata, esok saya terpaksa bertolak semula ke KL.. atuk saya masih tak sedarkan diri.. Lebih kurang sebulan jugak atuk saya kat spital, atuk saya sedar kejap masuk wad biasa tapi lepas tu atuk saya masuk icu balik dan pergi buat selama2nya.. kali terakhir saya jumpa atuk saya, waktu last ari tu la sebelum dia sesak nafas tu huhu.. saya balik hanya dapat ziarah kubur atuk saya.. argh..sedih2.. Masa ni betul2 beri kesan pada diri saya.. first semester kat mrsm saya jadiks murung.. petang2 org sibuk bersukan saya sorang2 nangis kat bilik..rindukan atuk..rindukan nenek saya...

Intan sayang Ayah!!

7 comments:

gee ryder said...

kalo duduk ngn atuk nenek ni sonok sbb dia manjakan kita kan hehe...betuah la akak..dpt atuk yg pndai becerita lak tu..mesti best asik dgr cite jer..
psl ulat kekek tu pun sya xpnh dgr..

lagu sepohon kayu tu dh bezmn upenye atuk akak yg cipta yer..xsangka pulak

Mrs.FHM said...

kak ed sedih lak baca citer kak ed...
inaa pon samer, dok ngan nenek tp dari form1-5....pastu masa nenek mninggal x sempat jumpa pon... rindu nye...

~ thalhazlin ~ said...

sedihnya cerita kak ed..baik sungguh arwah atuk kak ed.. Al- Fatihah buat arwah. Semoga sentiasa di tempatkan di kalangan orang beriman..

Tapi, apapun kak ed masih beruntung sebab pernah rasa kasih sayang atuk. Saya tak pernah jumpa atuk. Atuk dua-dua belah ayah dan mummy dah meninggal sejak saya lahir lagi..

isya said...

sedih baca.. al-fatihah..

Ina said...

Dear Intan,

I've never met your 'ayah' but I've met your 'mak' and she was amazing. she also could tell wonderful stories and her cooking? Out of this world! You're lucky to be brought up in a loving environment.

Iena said...

Kak ed, jangan la sedih2. Good memories yang could bring held down to your children :). How wonderful was Ayah & Mak kak ed.Indeed tak boleh dijual beli. Masa Ina kat teknik dulu, memang selalu lah dgr budak2 nasyid skolah ina tu bernasyid lagu sepohon kayu tu, but lepas abis Spm macam di ke-udara kan comercially.

Al-fatihah to both of them.

marinahunny said...

sedih plak baca cite akak ni tp kenangan tu semua mmg mematangkan kita...

Google