I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Monday, November 10, 2008

HFDM - Tips & pengalaman ku

Syukur u olls.. anak2 saya semakin sembuh.. tinggal haris jer lagiks masih sakit sikit2 mulut dia.. i hope he will be better very soon..insyaallah..

Memang teruk penangan penyakit neh u olls.. kesian anak2.. saya memang tak boleh tolerate bila cikgu smartreader najihah amik mudah jerk hal2 macam neh.. memang lah dia tak tahu macam mana penderitaan budak2 neh pasal bukan anak dia yg kena.. ini lah org kiter suka amik mudah... dah terhantuk baru terngadah.. maafkan saya teremo laks.. ye lah.. seminggu u olls hidup saya tak keruan dek kerana anak2 sakit kan.. hati ibu mana yg tak susah & risau kan..

Si Danisha yg baru 18bulan tu pun kena..sian.. air liur meleleh setiap masa..sampai basah baju & sentiasa kena tukar.. tak boleh nak minum susu.. menangis mintak susu..tapi biler saya buat..dia cuma pegang ajer botol tu.. sebab sakit nak masuk kat mulut.. kadang2 kalau dia dah marah sgt dicampaknya botol susu tu.. tapi mulut tetap sebut "nak susu..nak susu.." kesian kan.. kalau dah sakit sangat danisha yg masih kecil tu siap mintak ubat nak kurangkan sakit padahal baru jer sejam makan ubat.."nak bat..nak bat.." sakit sangat u olls.. biler malam tak leh tido.. menangis & merengek mintak susu & ubat last2 kul 3 pagi lebih baru tertido dek keletihan.. tapi alhamdulillah danisha still nak minum air kosong & makan bubur nasik yg saya blend sampai hancur.. ice cream pun dia makan... kalau tak memang bahaya kan pasal tubuh akan dehydrate.

Najihah kena paling teruk ulcer dia penuh sampai ke dlm tekak... penuh kat bibir, lidah & tekak.. sampai ada satu malam tu dia sesak nafas pasal ulcer tu byk sgt kat tekak kan.. malam2 tido mesti meracau2 sebab terlalu sakit.. Haris pun macam tu kejap2 menjerit sakit & mintak ubat.. macam2 lah saya buat nak suruh dorang neh tahan sakit & sabar.. siap tiup2 baca al-fatihah, ayat qursi macam2 lah nak kasik dorang lega sikit kan.. Tapi virus neh mmg cepat merebak & walaupun najihah & danisha dah sembuh tapi virus tu masih ada dlm badan dorang seminggu lagiks.. so masih kena kuarantin takut tersebar kat budak2 lain.

So tips utk u olls kalau anak2 dijangkiti HFDM neh :
1. Jgn campurkan pinggan mangkuk, cawan, sudu garpu yg dorang guna.. asing kan & khas utk dorang.. macam saya asingkan pinggan, cawan yg diguna oleh najihah, haris & danisha.
2. Sentiasa lap air liur yg meleleh
3. Basuh tangan setiap kali lepas handle dorang.. basuh ngan sabun dettol.
4. Tuang dettol dlm mangkuk tandas setiap kali lepas dorang neh membuang.
5. Steril kan semua botol susu & pinggan mangkuk yg diguna oleh dorang
6. Jirus badan dorang dengan air dettol sebagai bilasan terakhir tiap kali mandi. Tak yah bancuh pekat2 asalkan ada bau dettol sudah.

Basically, kebersihan kena jaga lah.. Makanan laks:

1. Bubur nasik yg diblend sehingga hancur
2. Mesti banyak minum air masak
3. Ice cream
4. Vanilla shake
5. Musroom soup yg telah sejuk (jgn bagi panas2 menjerit dorang nanti)
6. Telur separuh masak

Ubat yg saya rasa anak2 saya paling suka :
1. Cataflam 1.5% - ubat neh kena titik sebanyak 15 titik dalam mulut setiap 6 jam. Dorang sangat suker ubat neh sebab biler lepas amik mulut dorang cam kebas kot & tak rasa sakit sangat.. so dorang leh makan bubur, minum susu etc.. tapi tu la tak lama tahan.. so selalu belum sampai 6 jam danisha & haris mesti nak mintak lagiks.. danisha tiap kali saya nak bagi ubat cukup senang sebab dengan rela hati dia baring nak suruh kiter titik dlm mulut dia.
2. Neurofen - ubat fever & tahan sakit.

Harap2 tak der lah lagiks budak2 yg kena penyakit neh..bukan sajer dorang yg teruk.. saya pun teruk u olls.. mmg tak cukup tido melayan karenah ketiga2 anak yg sakit.. Disamping risau gak takut2 saya pun kena jangkit. Masa hari jumaat lepas pegawai kesihatan dan doktor dr kuala selangor datang umah saya, interview saya sikit2 dan amik sampel dr mulut najihah.. dorang nak check jenis virus. Doc tu sempat nasihat saya hati2 sebab org peknen cam saya sistem ketahanan badan tak berapa kuat macam org dewasa normal.. kalau rasa demam sikit2 pun dah kena pi hospital.. bahaya kesan virus neh pada baby dlm kandungan.. tu yg saya merisau tahap gaban u olls.

5 comments:

DYLA said...

kak,
thanx for the info & the tips.... dpt bygkan mcm ne akak handle dorang....

Ayu said...

risau aku dengar cerita ko nih weiiii
harap2nya semua baik-baik la utk ko sekeluarga

Alyda Ali said...

alamak kak ed, danish pun dah ada sebijik ulser kat mulut dia...maybe ke dia dh kena ek...cam mana mula2 kak ed tahu najihah kena ari tu...dah la danish baru sembuh chicken box..

ezzah said...

ed.. alhamdulillah, anak2 ko dh getting better.. risau kt ko pun ada jugak.. take care yek

PerantauSepi1306 said...

semoga segalanay baik kembali cam biasa ed... sedih kan tengok anak2 ni sakit... hmmm tq for the tips and info..

Google