I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Monday, May 12, 2008

Hari ini saya berbakti

Berbakti katanya kan...alah bukan berbakti apa...saya cuma pergi derma darah saya ni u olls...Ni 2nd time saya menderma..kali pertama dulu masa tahun 2006...pas tu tahun lepas saya tak leh derma pasal saya pregnantkan danisha...so tahun ni bila ada kempen ni bersemangat la saya nak pi derma..Bukan apa tau sebab saya dah tau procedure & saya dah tau sakit ker tak kan...so bila dah pernah derma kali pertama dulu rasa cam gian jer nak derma lagiks...:-)

Azeanna & Ros tgh Q nak interview ngan tuan doktor
Masa pertama kali saya nak derma dulu memang saya gubra habis tapi sebab pi ramai2 kan so cam tahan jer la rasa takut tu kan...bukan apa u olls..saya takut jarum ekekekeke...tapi rupa2nya tak sakit pun u olls...sakit cam gigit semut jap jer masa nak sumbat jarum tu kan...lagipun saya ni kan kurus..errr kurus ker..kira tak der la berisi sangat kan so senang la nurse tu cucuk urat saya ehehehe...Tapi tadi masa saya nak pi derma kat uptown 3 tu...sikit pun saya tak takut u olls...sikit pun tak der rasa gubra macam dulu...chewah...eksen pulak kan...ekekeke
Ni tangan saya la u olls...tgh mengepam darah ni aa
Tengok dah penuh dah..nurse tu letak tepi saya sementara dia nak potong wayar etc
Aa..tgk ni..dia dah nak potong dah wayar tu...pas tu yg lelebih darah tu dia masukkan dlm 3 botol kecik.
Mula2 kena isi borang etc...pas tu timbang pulaks berat...then amik darah sikit dr jari utk check jenis darah...bila dah tau darah type apa pi jumpa doc pulak...dia interview kita la..pernah sakit itu ini ker...menyusukan baby ker tak...ada tak pegi luar negara dlm masa 6 bulan ni...ada ker buat benda2 yg berisiko tinggi cam isap ganja ker...sex sejenis ker...etc la...adakah pasangan kita terlibat ngan benda2 berisiko tinngi etc..pas tu check tekanan darah...pas tu doc tu tanya saya ok ker? Saya pun cakap la saya ok tapi malam tadi saya tidur lambat..lebih kurang kul 2 pagi sebab saya on standby dan tetiba system company saya ada Severity 1 issue so saya terpaksa setelkan la...pas tu saya bangun awal...kul 5.30 pagi dah bangun sebab kul 6.30 saya dah kuar umah kan...pas tu dia tanya saya ok ker tak? ada pening2 lalat ker tak kan...saya cakap saya ok jer doc...padahal sebenarnya saya rasa ngantuks ni...tak sabar nak pi tido kat atas katil yg dorang readykan tu kan ekekeke...so doc tu kata ok lah kita amik beg kecik jer la...saya tak kisah pun sebab dulu pun saya derma 300ml jerk sebab saya tak cukup berat...

ceh....muka saya cam poyo jer kan ekeke..ops..sampai kembangla sikit lobang idung tu ekeke

Ini pulak che Ros kita...hmm kesian azeanna..tak dak lak gambo dia pasal dia dok jauh sangat
Pas tu bermula la proses menderma darah...kejap jer saya rasa tau...beg plastik tu dah penuh. Satu penuh beg tu 300ml. Pas tu masa nak abis tu dia amik lagik darah kita letak dlm 3 bekas utk buat test....dia kata kalau test then darah kita tu positif apa2 penyakit yg berbahaya cam aids ker...hepatitis ker dia akan call la kalau tak call tu maknanya darah saya tu ok la..pas tu lepas dah cabut semua wayar tu dia suruh saya tekan ngan kapas lah dan bagi saya rehat atas katil tu...lama jugak saya rasa saya tido2 ayam kat situ...tido2 ayam la ...ye la takut jugak saya kang tetiba saya berdengkurkan..haa...sapa yg malu? saya la jugak kan...mana nak letak muka nanti ekekkee...3 kali nurse tu dtg check...darah saya ni cair kot u olls...tak nak berhenti pulak dia...bila tarik jer kapas nak tampal handiplast biasa tu kuar lagiks darah padahal saya rasa saya tekan habis kuat la...lama gak la...20 minit ada kot saya rasa baru la ok....pas tu saya & opismate saya minum air kotak & makan roti kaya sejibik..pas tu jalan kaki menapak ke opis balik...harap2 dengan darah yg saya derma tadi tu dapatlah membantu mana2 insan yg memerlukan :-).
Melantak selepas derma ekeke

No comments:

Google