I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Monday, December 28, 2009

Keutamaan mempunyai anak perempuan

Terbaca ni kat blog Kak Rose aka crazy beautiful... saya copy & paste jerk apa yg kak rose tulis yak..

buku 111 wasiat rasulullah S.A.W untuk wanita solehah salah satu nyer ader yang menarik ati aku iaitu wasiat ke 10 - Keutamaan mempunyai anak perempuan.

Iman Ghazali dalam perkara ini berpendapat, hendaknya orang jangan terlalu bergembira kerana mempunyai anak lelaki, dan jangan pula terlalu susah kerana mempunyai anak perempuan, kerana belum tahu yang mana di atnara mereka yang lebih baik. Banyak orang yang mempunyai harapan supaya mereka dapat anak lelaki dan banyak juga yang mengharapkan supaya mereka punya anak perempuan, bahawasanya, kebahagiaan itu biasanya terdapat pada banyaknya anak perempuan dan pahala itupun lebih banyak terdapat pada anak-anak perempuan.


Dalam perkara ini Rasulullah SAW bersabda:


"Barangsiapa yang mengasuh atau memelihara dua orang anak perempuan sehingga besar, nanti pada hari kiamat aku dengan dia seperti ini, sambil Nabi merapatkan jarinya"
"Barangsiapa yang mendapat kesusahan disebabkan mempunyai anak-anak perempuan, tetapi dia tetap berlaku baik kepada mereka, nanti pada hari kiamat mereka akan menjadi dinding baginya dari api neraka"
"Barangsiapa yang memelihara dua atau tiga anak perempuan atau dua tiga saudara perempuan serta mendidiknya, maka orang itu akan masuk syurga.
"Barangsiapa yang mempunyai tiga anak perempuan yang dipeliharanya, disayanginya dan dididiknya tentulah ia mendapat syurga"

No comments:

Google