I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Monday, January 11, 2010

Kontroversi kegunaan kalimah Allah

La ila haillallah- Tiada tuhan yg disembah melainkan Allah.

Daripada ayat ini sajer sudah jelas bahawa, Allah itu esa. Dan Allah yakni tuhan kita tidak sama dengan tuhan2 agama lain. Mana mungkin kita samakan tuhan kita dengan tuhan2 agama lain.

Sila baca apa yg Tun Mahathir tulis dlm blog dia :

1.Ingin saya terangkan secara lebih terperinci pendapat saya berkenaan kegunaan kalimah "Allah" untuk agama yang bukan Islam.

2. Sebenarnya kontroversi ini bermula di waktu saya masih Perdana Menteri. Pendapat Kabinet pada masa itu ialah kegunaannya dalam kitab Injil adalah perkara yang sensitif. Perkara yang sensitif seperti ini tidak boleh diselesaikan dengan hanya merujuk kepada undang-undang.

3. Sebagai perbandingan agak mudah dirujukkan perkataan "kaum pendatang" kepada mahkamah, Tetapi ia adalah sesuatu yang sensitif yang tidak dapat diselesaikan oleh undang-undang.

4. Penyelesaian kontroversi berkenaan kalimah "Allah" juga tidak boleh dicapai dengan membuat rayuan kepada mahkamah rayuan. Undang-undang tidak mengambilkira soal sensitif atau tidaknya sesuatu, soal mencetuskan ketegangan dan permusuhan antara penganut-penganut agama yang berlainan. Undang-undang mengutamakan maksud undang-undang sahaja.

5. Sebenarnya kalimah "Allah" tidak terdapat dalam kitab Taurat atau Talmud Hebrew atau kitab Injil Kristian dalam bahasa Latin, Greek atau bahasa-bahasa Eropah. Nama bagi Tuhan dalam bahasa yahudi ialah "Yahweh", yang diterjemahkan kepada bahasa Inggeris sebagai "Jehovah".

6. Dalam kitab Injil, Jesus (Isa) dan God adalah sama. Tidak ada kalimah Allah dalam kitab Injil dalam bahasa-bahasa yang disebut di atas.

7. Dalam usaha menerangkan agama Kristian di kalangan orang Islam atau masyarakat yang mahir dengan agama Islam, perkataan God diterjemah kepada "Allah" supaya mudah difaham oleh pendengar.

8. Mungkin juga kalimah "Allah" dapat menyamakan agama Kristian dengan agama Islam kerana menyembah Tuhan yang sama. Dengan ini penerimaan agama Kristian oleh orang Islam boleh jadi lebih mudah. Terjemahan ini salah. Sepatutnya perkataan "Tuhan" digunakan untuk God.

9. Tetapi dalam agama Kristian terdapat konsep "Trinity" yang mana terdapat "God the Father, God the Son and the Holy Ghost". Jika dalam bahasa Melayu terdapat dalam kitab Injil atau syarahan berkenaan "Allah sebagai Bapak, Allah sebagai Anak dan Roh yang Suci", maka tentulah ini akan ditentang oleh orang Islam. Dalam Islam Allah tidak ada bapak, tidak ada anak. Ia tidak dilahirkan dan Ia tidak melahirkan sesiapa. Allah hanya satu. Ia tidak boleh disekutu dengan sesiapa.

10. Di Amerika Syarikat, orang Kristian yang sudah tidak teguh iman biasa berkata dan menulis, "God is dead". Apakah perasaan orang Islam apabila ini diganti denagn "Allah is dead"?

11. Di Semenanjung Malaysia kita tidak pernah mendengar orang Kristian menggunakan kalimah "Allah" apabila bercakap berkenaan God dalam bahasa Melayu. Kenapa pula kita sekarang akan mengguna kalimah ini?

12. Saya harap pihak Kerajaan berhati-hati dalam perkara ini supaya negara berbilang agama yang aman ini tidak menjadi tegang dan tidak stabil secara berterusan. Wallahua'lam.


Komen Hubby dlm blog che det:

By Aziz Halim on January 6, 2010 1:08 AM

Salam, Tun and all Muslims.

I agree with what have been mentioned by Tun on this particular topic. There are things which we should be open minded and there are things which we should be "narrow minded" and defend regardless what the people say.

We need to understand with the implicit intention of the Christians to use "Allah" instead of Tuhan. WHY NOW? The main intention is to confuse the younger generations of Muslim which may not be now, but later, maybe 50 or 100 years later in the future. Even in Arab the word use is not Allah but Ilah.

One good example is what happen to Masjidil Aqsa. All this while we have been projected that the Golden Jew temple is the Masjidil Aqsa. But the real Masjidil Aqsa is the Masjid with black dome. The intent is to CONFUSE the MUSLIM. So this will enable the JEWS to demolish the Masjidil Aqsa with ease, without resistance from the MUSLIM.

As mentioned in the Al-Quran, "Golongan Nasrani & Yahudi, tidak akan berpuashati dengan kamu (kaum Muslim) sehingga kamu masuk ke dalam agama mereka". This also applicable to the Kafirun. They can say what they like about the Muslim, for me who are they to judge us.
Even our term of JIHAD, the Kafirun will associate it with bombing, terrorism. The term is a taboo for the Kafirun. But the concept is bigger than that.

1 comment:

sharhanah said...

Thanks kak ed sbb berkongsi info "Kontroversi kegunaan kalimah Allah" nie.

Google