I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Wednesday, January 27, 2010

Apa ada pada nama

Nama saya dlm ic Edrina binti Abd Rahman.

Nama saya tak punya apa2 maksud dlm islam. Pernah saya terfikir utk tukar nama saya pada yg ada makna. Masa tu dlm fikiran saya, nama yg sesuai & akan2 dengan bunyi nama saya ada 2, irdina (kehormatan kami) dan Adriana (Nisbah).

Tapi biler pikir nak kena angkat sumpah semua, pas tu macam2 urusan rasmi, loan keter, umah semua nama Edrina so cam aah malas lah nak tukar..

Famili saya panggil saya Intan, termasuk la hubby. Arwah atuk saya ada nama panggilan yg special utk saya. Arwah atuk saya, masa saya kecit2 dia panggil saya 'Rendang'.. entah kenapa saya pun tak tau. Biler tanya nenek saya apa maksud & kenapa.. dia cuma cakap tu panggilan manja utk cucu kesayangan atuk saya :-)

Sebab tu lah saya berazam anak2 saya, saya nak letak nama2 yg elok yg punya maksud agar biler disebut2 akan jadik satu doa.

Masa saya peknenkan anak sulung, saya sgt suka kan nama najihah yg bermaksud yg berjaya..
kalau boleh waktu tu saya mmg nak anak saya nama yg pendek2 jerk.. macam nama saya, satu nama sahaja.. najihah bt abdul aziz... tapi waktu tu, anak sulung lah katakan, hubby pun ada nama yg dia suka.. dia nak letak syafiqah.. berebut2 ngan saya.. hahaha.. last2 arwah nenek saya bagi cadangan..senang2 letak jerk dua2 haha tu yg akhirnya jadik nur syafiqah najihah...

Utk anak lelaki pulak saya mmg nak ada muhammad kat depan sebab masa waktu kat akhirat nanti, nama2 abdul & muhammad dulu yg akan dipanggil utk dihisab.
masa ni saya suka sgt ngan nama haris & fawzan.. saya rasa nama haris tu cam korporat gitu keh keh.. hubby pulak nak letak lukmanul hakim. Tapi may be masa ni saya lahirkan haris ceaser so hubby cam kesian tgk saya so dia mengalah :-)

seterusnya anak ke 3 & ke 4 since najihah dah start ngan nur, so yg lain2 pun saya letak nur jugak lah kat depan hehe

nur dina danisha
nur qaireen khalisa..

anak ke 5 ni, sebab lelaki, hubby nak nama umar, so kami nak letak dia muhammad umar afham (insan yg terpuji, sejahtera & penyayang)

saya ada nama utk pompuan utk baby ni tapi since dah confirm lelaki so saya reveal jer la nama baby girl yg saya reserved neh hehe..

nur khayla delisha = cahaya mahkota/kehormatan & kegembiraan

rasanya lepas ni saya & hubby nak tutup production dah..hehe.. tapi apa2 pun saya & hubby percaya semua ni dah tertulis sejak azali.. apa2 pun kami terima.

Anak2 saya, saya tak mau bagi nama2 gelaran.. saya nak panggil dorang dengan nama2 indah yg saya dah berikan pada mereka

najihah (yg berjaya)
haris (pelindung)
danisha (yg berpengetahuan)
qaireen (kebaikan)
umar (sejahtera - prospering, thriving, long lived, Flourishing)

dengan harapan semua tu bagai satu doa utk dorang, moga2 peribadi diri yg terbentuk seindah nama2 dorang..

Bayangkan kat akhirat nanti, Allah kata kita akan dipanggil dengan nama yg selalu org panggil kita kat dunia ni.. tentu kat akhirat nanti saya kena panggil Edd huhu.. sgt tak best kan..

1 comment:

DYLA said...

ooo gitu citernya kak??

habis nnti dyla pun dipanggil dyla la ye..

sedap gak nama khayla...

Google