I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Wednesday, June 16, 2010

Satu ketika dulu..

Saya pernah merasa hantar anak ker nursery... pernah merasa kepenatan kelam kelibut menguruskan rumah, anak2 dan kerjaya..

Dulu2 saya hantar najihah & haris ker nursery company tempat saya bekerja.. banyak kenangan pahit manis kat situ. Banyak jugak lebam2 kesan cubitan kat peha najihah biler balik dr kejer hehe ..Macam2 lagi lah peristiwa yg berlaku kat nursery tu sampai saya & mil mengamuk kat situ..hehe.. itu tak payah lah saya citer.. malas saya nak cerita2 hal keburukan org. Lagipun saya percaya apa yg kita buat ada balasannya.. secara langsung atau tak..semua akan beri kesan keberkatan dlm hidup dan sebagainya. Jadi kalau kiter bekerja tak kira lah bekerja sebagai apa kita harus ikhlas.. ikhlas bekerja mencari rezeki :-)

Biler saya berhenti kejer kat company tu, saya masih hantar najihah & haris kat situ sebab hubby still kejer situ. Masa ni saya kejer kat kns(kulicke & soffa). Saya kejer shift petang (masuk pukul 2 petang sampai pukul 11 malam). Since masa tu keter cuma ada satu (eceh macam boleh bawak keter kalau ada 2 pun hik hik). Pagi2 saya & hubby angkut anak2 gi nursery. Sampai nursery saya akan mandikan anak2, pakaikan baju & suap bubur nasik (yg saya masak sendiri) utk diaorg. Nursery tu company saya tu dulu bukak mmg utk staff2 hantar anak2 sebab dorang tahu staff kadang2 terpaksa balik lewat sebab kejer kadang2 sampai malam. So mmg khas utk pekerja company tu shj. Pukul 11 saya akan kuar naik lrt bandar tasik selatan pegi ker kelana jaya. Dr kelana jaya saya akan amik taxi atau bas ker kns.

Bila waktu petang, kalau hubby masih tak boleh balik, parents in law saya akan berdesup dr shah alam (mak mentua saya kejer kat IPK shah alam), pegi amik najihah & haris dan hantar ke rumah kami di Klang (masa ni saya masih duduk kat klang).. see betapa bertuahnya saya punya pil macam dorang.. bukan sekali dua jer dorang buat macam tu tapi lama tau... tanpa berkira wang ringgit , penat tenaga dan sebagainya..tapi dorang buat tu demi anak, cucu & menantu.

Pukul 11 malam hubby akan bawak anak2 jemput saya kat opis... pendekkata najihah & haris masa kecik2 dulu membesar dlm keter jerk..kesian dorang.. lena dlm keter jerk.. Biler dah sampai umah, bayangkan pagi2 saya dah kuar umah balik pulak dah malam, biler time malam tu la nak kemas rumah, ready apa yg patut utk esok pagi pulak. Hubby banyak sgt bantu saya masa ni, kemas rumah, mop rumah, basuh baju etc .. pernah sekali saya kena kacau waktu sidai kain tepat pukul 12 malam kat depan umah (masa ni dok kat taman sri andalas - saya sewa umah mak su saya). Masa tu hubby & anak2 dah naik titun kat atas. Jadi biler saya tgk kain dlm mesin basuh dah siap, so cam cakap baik terus sidai..esok malam dah boleh angkat & lipat. Masa saya kuar umah tu beberapa minit jer lagi nak kul tepat 12 malam.. masa tu saya berani sebab jalanraya kat depan umah masih banyak keter..tetiba masa saya dah start sidai beberapa baju, jalan raya senyap sunyi..masa tu la pulak bunyi anjing sahut menyahut yg macam menyeramkan tu, pas tu saya tgk langit nampak kilat macam dalam citer seram, angin pulak tetiba berhembus kuat.. depan umah saya (umah teres) ada pokok mempelam besar... tetiba la mata saya ni nak pandang ker situ..saya nampak kain putih melambai2 kat atas pokok tu..alahai..lemah longlai lutut saya tau.. terus saya angkat besen tapi saya macam lemah tak leh jalan laju2..pelan2 jer jalan masuk umah.. tutup pintu tapi saya tak terus naik atas, sebab haris waktu tu masih kecit saya takut saya bawak benda tu pulak masuk rumah, terus saya pi dapur amik wudhuk...baca ayat kursi semua baru saya naik atas. Lama jugak la baru boleh lelap mata sebab asyik teringat2 apa yg saya nampak tu ekekekeke..

Kemudian biler umah puncak alam dah siap kami pun pindah. Masa tu kan saya selalu kena standby.. streamyx pulak lama betul baru masuk (beberapa bulan jugak lah), so tiap kali hujung minggu biler saya kena call sebab ada issue.. kami anak beranak berangkut pegi opis saya.. hubby dengan sabar akan tunggu dengan anak2 dlm keter... kadang2 kejap..kadang2 sejam lebih.. banyak pengorbanan hubby & anak2 saya tsk tsk tsk...

Kemudian berlaku hal yg buat saya bengang giler kat nursery sampai saya rasa saya tak boleh bersabar lagik.. najihah jatuh sampai hidung berdarah, tapi dorang tak bagitahu kami, biler tanya apa sebenar yg jadi ada 3 versi citer yg berlainan, kami sampai bawak najihah pegi xray sebab takut ada darah beku dan sebagainya.. ada yg cakap najihah langgar bucu dinding, ada yg kata jatuh tersembam atas simen dsbgnya.. sebelum tu haris pun ada jatuh tangga..biler mil saya dtg jemput tgk ada benjol kat kepala biler tanya dorang kata haris jatuh tangga waktu saya ada.. padahal masa tu saya tak ada.. dorang bohong sebab takutkan mil saya.. lepas mil saya amik haris, terus dorang tepon saya mintak maaf sebab terpaksa tipu.. mana la saya tak bengang... akhirnya saya dan hubby cakap cukup lah duduk nursery, kami hantar pulak najihah & haris duduk umah pakcik hubby kat shah alam.

Masa ni saya dah kena shift malam, 2 bulan siang, 2 bulan malam. Biler saya shift malam, hubby la yg uruskan anak2..buat susu, tukar diapers dorang etc. Pagi2 hubby akan angkut anak2 jemput saya kat opis. Lepas amik saya terus ker shah alam umah pakcik hubby, tinggalkan saya & anak2 situ sementara tunggu fil saya habis jogging jemput saya balik puncak alam.. selalunya kalau saya shift malam, anak2 tak mau dok situ semua nak ikut saya balik. So 2 bulan kalau saya shift malam mmg bayar free jer la kat pakcik hubby tu sebab anak2 semua ikut saya balik. Sementara tunggu fil saya, saya akan mandikan anak2 kalau saya tak larat saya tido kejap disamping anak2 yg masih lena atas toto. Fil saya sampai lebih kurang kul 10 pagi amik saya & anak2. Sampai umah kul 11 pagi saya akan masak nasik utk anak2.. dah siap semua saya akan suap dorang.. lepas tu saya mandi.. najihah waktu tu umur 3 taun dia dah pandai bukak vcd. so saya akan tido atas sofa kat tingkat atas. Anak2 akan tgk tv atau vcd sambil main2 laa.. bayangkan saya dah lah shift malam, so tido adalah tido2 ayam yak biler anak2 ada sekali..
Pernah jugak masa saya tido tetiba saya rasa pedih kat bontot, rupa2nya haris cucuk bontot saya nagn brooch tudung saya hahaha... mmg haris dulu sgtlah nottynya.. kadang2 saya betul2 penat, saya akan tido dlm bilik.. anak2 pun main2 dlm bilik.. sekali tu saya sedar jer nampak cam berkabus ... rupa2nya haris dah koyak2kan satu bijik bantal kekabu neh..so penuh bilik ngan kekabu huhu.. dah lah tido tak cukup, kena pulak vacuum satu bilik yg penuh kekabu tsk tsk tsk..benar2 menduga kesabaran lah.. selalunya saya akan bangun pukul 3 lebih atau 4 sebab nak solat zohor. Bayangkan satu hari berapa jam jer saya tido huhu...Lepas bangun saya akan masak utk makan malam pulak. Siapkan anak2 coz kul 11 malam saya nak masuk kejer balik.. Kul 10.30 malam hubby akan bawak anak2 hantar saya gi opis di damansara uptown..

Pendek kata waktu dulu, hujung minggu adalah waktu utk kemas2 umah, basuh baju , lipat baju & sebagainya.. Biler saya mengandung anak ke 3 kami rasa tiba masanya utk kami pakai maid. Memandangkan routine kejer saya yg tak menentu. Alhamdulillah Allah berikan kami kekuatan utk melalui semua saat2 itu.. Terima Kasih jugak pada hubby & anak2 yg banyak berkorban. Alhamdulillah jugak kami dapat maid yg baik seperti Aisyah.. Ingat lah bersusah2 dahulu, bersenang2 kemudian. Yang pastinya...ALLAH itu Maha Kaya..kita tidak boleh lari dari kehendaknya...If we want to move forward..lakukan dengan ikhlas, analyze dgn kerendahan hati, pijak dibumi yg nyata...insyaallah the next chapter will be blessed.

3 comments:

isya said...

insaf~betul tu kak, kerja biar ikhlas..lepas baca ni rs semangat je nk wat kerja..thanks kak.. ;)

Jazimin said...

isk..isk...kalu dikenangkan kisah lalu banyakkan nak diungkapkan...

tapi apa yg penting sekali,ikhlaskan dalam menjaga amanah Allah Taala(anak2),insya'Allah bahagia akan menanti....;)

Amir Syafiqah said...

Ed, Aku sampai sekarang 'bertungkus lumus' dgn keja d rumah nih...Entah la bila boleh dapat rehat hujung minggu.. hik...

Google