I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Thursday, August 19, 2010

Tanda

Ceramah motivasi pagi tadi kat radio ikim... just tulis kat sini utk share ngan u ols yg tak sempat dengar & utk rekod diri sendiri.

Manusia selalu terkesima dgn alam. Cuba kita cuba lihat matahari sewaktu tengahari yg panas terik tu..dapat tak kiter lihat matahari yg bulat tu? Tak dapat kan.. macam tu lah.. kiter perumpamaannya.. dlm segala nikmat yg banyak yg Allah kurniakan kepada kita.. dlm keadaan yg terang dengan kenikmatan itu pun kita masih tidak dapat lihat betapa besar & banyak nikmat2 yg Allah telah kurniakan kpd kita. Kita masih & asyik nampak apa yg kita kurang sahaja. Maka kita tidak nampak kebesaran Allah & jadilah kita tidak bersyukur & mengingati Allah.

Tahu kah kita alam itu perkataan yg diambil dr bahasa arab - alamun yg bermaksud bendera atau tanda. Bendera adalah tanda bahawa sesebuah negara itu merdeka. dr perkataan alam terbit pula perkataan alamat... alamat itu adalah tanda dimana kita tinggal... dan lahir lah jugak perkataan2 seperti alam manusia, alam haiwan, alam semesta, puncak alam..opps..ekkekeke..
Yg mana sebenarnya semua itu bermaksud tanda... kita sebenarnya hidup didalam tanda..tanda..tanda..tanda... tanda apa? Ya.... tanda bahawa kewujudan semua ini adalah kerana adanya penciptanya iaitu Allah yg maha besar & berkuasa.

Manusia selalunya akan terkesima dengan keindahan alam.. keindahan alam dasar laut..keindahan gunung ganang.. keindahan pokok2.. maka lahirlah manusia2 yg memuja alam2 ini tanpa sedar kewujudan pencipta alam & terus terlupa utk memuja & memuji penciptanya iaitu Allah s.w.t.

Hanya manusia yg memandang dengan mata hati akan dapat menyedari semua ini. Makanya marilah kita berterima kasih & memuji Allah diatas segala limpah kurnia nikmat yg Allah berikan kepada kita..

No comments:

Google