I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Thursday, February 21, 2013

Slot Motivasi Pagi , Khamis 21 Feb 2013 - Tentang Syafaat

Slot motivasi pagi hari ni sgt best sebab membincang tentang syafaat. Sebelum saya lupa, eloklah saya share kat sini utk rujukan saya di masa hadapan juger utk semua.

Kiter semua tahu Nabi Muhammad adalah satu-satunya orang yg boleh memberi kiter syafaat di akhirat kelak. Pernah ada sahabat Nabi S.A.W yg bernama Muaz bin Jabal bertanya kepada Nabi S.A.W, kenapakah hanya Baginda sahaja boleh memberi syafaat kepada semua manusia tak kira umat dia atau tidak di akhirat kelak? Sesungguhnya Nabi Muhammad S.A.W boleh beri syafaat pada semua manusia tetapi tentulah umatnya dahulu yg mendapat keutamaan syafaat. Lalu pada suatu hari Nabi memberikan jawapan.   Semua Nabi dikurniakan oleh Allah satu permintaan yg akan dikabulkan oleh Allah. Semua nabi telah menggunakan permintaan yg dikabulkan didunia lagi. Nabi Adam telah menggunakan syafaat baginda ketika berdoa meminta Allah mengampunkan dosa dia ketika dikeluarkan dr syurga. Dan Allah telah mengabulkan permintaan baginda dgn memaafkan Nabi Adam. Nabi Idris pula meminta untuk melihat syurga. Allah telah membawa Nabi Idris ke syurga dan setelah berada di syurga Nabi Idris terlalu suka dan bermohon untuk dimatikan di dalam syurga supaya dia tidak keluar dr syurga. Allah telah memakbulkan doa/permintaan baginda. Begitu juga dgn Nabi Nuh, baginda pernah meminta seluruh umatnya ditenggalamkan air setelah kaumnya menolak beliau setelah 950 tahun menyeru kaumnya utk beriman kpd Allah. Tetapi Nabi Muhammad ketika ditanya akan apa2 permintaan yg baginda mahu, baginda telah memohon untuk menggunakan syafaat baginda itu di akhirat kelak.  

Tahukah kiter apa itu syafaat?  

Syafaat ini:
1.) Menghapuskan dosa/pengampunan dr Allah ke atas segala dosa2 kiter
2.) Menambahkan pahala kiter di akhirat kelak.

Tapi layakkah kiter untuk menerima syafaat Nabi diakhirat kelak? Tahukah kiter bahawa syafaat Nabi pun sesetengah ulamak berpendapat adalah syafaat peringkat yg ke 3. Syafaat yg tertinggi, peringkat pertama adalah Taubat yg kiter pohon dr Allah. Kalau kiter benar2 insaf bertaubat & tidak akan melakukan lagi dosa tersebut, Allah yg maha penyayang akan mengampunkan kiter. Ini lah dia syafaat peringkat pertama yg kiter semua patut capai/mendapatkannya. Permulaan taubat itu adalah apabila kiter mula merasa takut akan dosa yg kiter lakukan, rasa menyesal, takut akan segala pembalasan ini semua tanda bahawa kiter menyedari salah kiter.

Mari kiter rebut syafaat peringkat pertama ini dgn bertaubat dgn segala dosa2 kiter.

Demikian juga berikut ttg Kisah Sahabat Nabi iaitu Bilal bin Rabah, Nabi pernah mendengar bunyi sepatu Bilal di dalam syurga sedangkan Bilal pada ketika itu masih hidup. Ketika Nabi bertanya kepada malaikat, bunyi sepatu siapakah itu, malaikat memberitahu itulah bunyi sepatu Bilal bin Rabah. Apakah amalan Bilal ini? Ketika ditanya Bilal menjawab, beliau mengambil wudhuk dgn sempurna yg telah menggugurkan segala dosa2 & setiap kali wudhuk mengadap kiblat & membaca doa selepas wudhuk.

Nabi bersabda, "Sesiapa yang mengambil wuduk dengan sempurna kemudian dia berdoa, asyhadu al laa ilaaha illAllah wahdahu laa syarikalah, wa asyhadu anna muhammadan 'abdahu wa rasulluh, Allah hummaj 'alni minat tawwaabin, waj'alni minal mutatohhiriin, akan dibuka untuknya kesemua lapan pintu-pintu syurga agar dia memasukinya dari mana yang dia suka." (HR Tirmizi)


Terjemahan doa :

"Aku naik saksi tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Tuhan yang Esa tiada sekutu bagi-Nya, dan aku naik saksi bahawasanya Nabi Muhammad itu hamba dan pesuruh-Nya. Ya Allah jadikanlah daku daripada golongan yang bertaubat, jadikanlah daku daripada golongan yang bersih, jadikanlah daku daripada golongan hamba Engkau yang soleh."

Semoga perkongsian ini bermanfaat. Insyaallah.. aamiin.

1 comment:

Cho Zila said...

amin.. amin...

Google