I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Tuesday, July 06, 2010

refleksi diri

Semalam saya kejer dr rumah sehari, hubby cuti semalam bantu saya & maid jaga anak2...hari ni saya sambung cuti sebab danisha & qaireen masih sakit. Harap2 cepat lah sembuh & tak berjangkit pada yg lain esp umar.. saya harap umar kuat sebab dia minum susu badan saya.. sambil bagi dia susu hati saya berkata..'minum umar banyak2 biar umar immune & terpelihara dr segala penyakit..biar umar sihat selalu' saya tahu susu ibu punya khasiat yg besar..mampu menjauhkan penyakit & merupakan sumber imunisasi pertama bayi..

Tadi saya baru lepas hantar najihah ke sekolah petang dia, tetiba teringin pulak nak minum ABC biler ternampak gerai ABC kat tepi jalan..terus saya benti dan beli.. kat sebelah gerai dia, ada satu lagiks gerai jual dadih, laksa & roti jala... Ramai org pegi gerai yg jual ABC tu tapi saya tgk tak der sorang pun singgah gerai dia..sampai dia sama2 bantu mamat kat gerai ABC tu.. tetiba saya rasa kesian dekat dia.. dia nampak baik.. selesai bayar ABC terus saya tuju ke gerai dia, saya beli dadih utk anak2.. harapan saya moga saya dapat beri sedikit rezeki pada dia..mungkin jadi pelaris/penarik org lain :-).

Satu hari tu saya tertgk satu temubual dlm tv, penceramah tu kata, kalau kiter membeli dr peniaga yg meniaga kecil2an carik rezeki....jgn tawar...betul jugak tu, sejak dr hari tu saya jarang tawar menawar pd org yg jual kecil2an ni...kalau nak tawar, saya akan tawar kat peniaga2 yg dah kaya raya tu... kesian dorang carik rezeki yg halal... moga Allah bukak pintu rezeki dorang yg meniaga dgn ikhlas tu..

Selalunya pagi2 kat puncak alam ni saya suka beli nasi lemak dr restoran mak alang sebab nasik dia mmg rasa lemak..mmg terbaik ah.. sekali semalam dia tutup terus saya tuju kat tempat pilihan kedua saya...akak ni meniaga nasik lemak dia tumpang kat hujung corner kedai mamak neh.. dulu2 masa belum ada mak alang...mmg saya akan beli nasi lemak dr dia jerk.. sekali biler dah ada mak alang yg lebih sedap tu tentulah saya beli kat mak alang kan... sekali masa saya beli kat akak tu semalam terus dia tegur saya 'lama tak nampak...' terus saya jawab..'saya bersalin kak'..pas tu dia kata lagiks..'ooo ingatkan dah merajuk ker.. tak sedap dah ker..akak sampai termimpi2 teringat kat kamu'..oh akak..sampai macam tu sekali..neh yg buat saya serba salah neh.. biler saya cerita kat hubby ..hubby pun cam kesian kat akak tu..terus hubby kata..tak perlah sekali sekala kiter beli kat akak tu...

huhu saya ni mmg mudah kesian kat orang... esp kalau saya balik kelantan...mmg saya kesian tgk makcik2 yg menjual kat pasar tu.. kalau boleh kat semua org saya nak beli hahaha...

cuma satu yg saya pegang.. bagaimana kita layan org tak kira lah org tu berpangkat ker tak..miskin atau kaya semua tu akan refleks balik dlm kehidupan kiter... jadi jgn angkuh..jgn takabur... layan lah setiap insan yg kita jumpa hari2 dgn baik & ikhlas.

No comments:

Google