I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Tuesday, July 24, 2012

Catatan Ramadhan 1

Alhamdulillah.. saya sebenarnya merindui sgt Ramadhan kali ni.. maklum lah taun lepas satu bulan ai tak poser u ols..sebab bersalinkan Khayla on 1 Ramadhan tu kan hihi.. So kalau ikutkan kalendar islam genap la setahun budak bucuk masham ni..


Khayla's milestone at 1yo:

# Gigi ke 3 & 4 mula kuar..
# Kalau dia nak sesuatu dia akan ulang2 jerit2 nagn kuatnyer  'nak..nak..nak..nak..nak..nak.. naaaaaakkkkkk!!!' ekekeke
# Masih bertatih 5,6 langkah.. tapi masih takut2..kalau boleh masih nak capai apa2 objek yg dia boleh pegang. Kalau dia terlupa jer baru dia jalan
# Suka dengar zikir2 & nasyid i look i see dlm BB babah dia.
# Pandai ikut / ajuk org cakap..kalau saya panggil jihah.. nanti dia jerit sama 'jihah' suara nyaring lak tu.. mmg geram dgr suara dia.. kalau saya jerit 'haris' dia jerit jugak 'hayish' hahah


# Budak yg sangat manja especially kalau ngan babah dia.. terus lentok atas bahu babah kalau babah dukung.

Rambut khayla dah kembang semacam hahaha.. kelakar. Hmm apa lagi ttg khayla ek.. tu jer kot..

Ramadhan kali ni jugak saya rasa best sebab saya dapat pegi solat sunat tarawikh berjemaah kat masjid!! Serius saya rindu nak bertarawikh kat masjid.. dah lama saya tak menikmati kenikmatan tu.. 10 tahun!  Sejak lahirkan najihah..  x der maid, anak2 kecik.. dan pernah juga satu ketika tu saya kejer shift malam.. macam2 lah halangan & rintangan nya..Allah maha mengetahui.. Alhamdulillah.. tahun ni saya dapat bertarawikh semula.. anak2 yg kecik maid jaga.

Tarawikh malam kedua.. saya panik biler najihah tiba2 pitam masa tgh solat tarawikh.. sib baik saya sempat sambut.. Kat tempat saya duduk tu x der angin ditambah pulak ngan first day puasa tu yg dia letih kot.. then oksigen pulak tak cukup kan. so suruh dia rehat kat tepi dulu sementara tunggu saya solat.

Kalau hari2 biasa saya pegi opis selesai masak tghari utk anak2.. dlm kul 8.30 baru saya gerak.. sampai opis kul 9.20.. tapi bulan ramadhan ni.. selesai solat subuh etc.. berebut bilik air ngan suami & anak2 ekeke.. kul 6.50 baru dpt gerak dr rumah..yg saya tak suka kuar awal sebab masa banyak habis jem kat tol jelutong tu..hmm.. kalau hari biasa saya kuar dr umah bertenang2 jalan dah clear straight jerk dr hiway guthrie terus ker hiway KLIA.. tapi bulan poser ni tatap kena tempuh jem kat situ jap.. so sampai opis kul 8.. plan nak sampai opis kul 7.30 kelaut.. mungkin kalau saya kuar rumah 6.30 saya boleh sampai 7.30 tapi tu laa dok berebut bilik air yg ada heater (cuma bilik air bilik saya) tu yg susah tu haha.. kena dahulukan anak2 sebab kan van sekolah sampai..kesian pulak dorang.

Balik dr opis kul 4.30ptg.. kalau saya masuk kul 7.30 boleh la kuar kul 4.00.. tapi 4.30 tu pun ok laa.. keter dah start banyak tapi still ok laa sebab boleh sampai umah saya yg nun jauh kat puncak alam tu dlm kul 5.30.

Makan sebenarnya tak susah sebab mak mentua saya yg masak & hantar lauk.. hubby kata kontrak sebulan ekekeke tapi ada ketikanya saya still masak sbb kadang2 mil tak sempat sebab ada hal luar etc.

Hmm apa lagi yer.. haa azam poser taun neh.. nak baca quran banyak2.. kalau boleh khatam tapi kalau tak khatam pun tak per sebab  saya ralit baca tiap tafsir ayat tu.. hati rasa tenang.. baru saya faham.. biler baca tafsir tu terasa mcm Allah tgh bercerita pada saya.. yer baca quran & ..mengkaji makna.. bukan sekadar baca laju2 cepat nak khatam quran.

macam ada satu ayat yg saya jumpa dlm surah al-baqarah yg bermaksud lebih kurang begini "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan bersabar dan mengerjakan solat. Sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali bg org2 yg khusyuk."

Biler baca ni saya macam tersedar.. benar Allah kata.. solat & mintaklah pertolongan dr dia.. tapi tak semua apa yg kita inginkan datang masa terdekat tapi ia memerlukan kesabaran tanpa ada sikit pun rasa frust atau putus asa andai pertolongan itu lambat tiba. yg penting solat & sabar.

Ingatan utk diri saya jugak.. perbetulkan niat dlm beribadah.. ikhlas kan ibadat dgn niat semata2 utk Allah bukan sebab nak pahala/syurga.. tapi manusia biasa mcm kiter perlukan motivasi.. jadi pahala & syurga itulah motivasi kiter.

oh jgn salah faham saya cerita ini bukan saya nak bangga diri.. nak kata saya baik etc.. saya tahu kiter kena rahsiakan ibadat kiter.. Rahsiakan ibadah kita daripada manusia lain, sedikit rasa riak boleh mencacatkan ibadah. Ibadah kita, hal kita dengan Allah sahaja. Saya cuma nak cerita ttg azam saya & keterujaan saya menyambut Ramadhan kali ini..

Oh ya saya nak share ngan u ols..Quran Mushaf Malaysia yg saya gunakan ni best sgt.. carilah! Saya tak sure asben beli kat mana.. tapi mmg best sgt.

Tafsiran dlm bahasa melayu..senang nak faham.. bukan melayu indon..tapi bahasa malaysia

Di samping tu ada keterangan2 ttg ayat ni..

Oh ya.. taun neh tak der lagi beli lauk2 kat param.. yes! setakat ni samada hasil air tangan mak mertua atau air tangan saya sendiri.  Tapi may be nanti nak beli jugak la kot sekali sekala kuih muih param.. tapi setakat ni tak terliur sgt.. kami berbuka pun ala kadar.. tapi mak mertua rajin buat kuih.. wpun sejenis kira ok laa.. ari tu dia buat che mek molek.. wpun dia bukan org kelate tapi dia suka kuih neh hehe.. pisang goreng.. etc.

hmm apa lagi yer..cukup dulu kot utk catatan ramadhan yg pertama ni yer..

No comments:

Google