I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Tuesday, December 07, 2010

Tentang Najihah

Najihah anak dara saya yg cepat pick up... tapi kesian taun neh najihah tak dapat naik pentas sebab final exam ari tu najihah dapat nombor 11 dan tak der subjek yg dapat 100%.
Saya tak kisah sgt sebab nombor 11 dari 527 org student...tentunya persaingan amat sengit sekali dan markah najihah semua 90% keatas..dan next year najihah still masuk kelas no 1...itu yg lebih penting..... lagipun masa final exam ari tu najihah tak study langsung.. kami sibuk pegi JB sebab cousin saya kawin.. mmg najihah tak sentuh buku langsung... sebab tu la saya masih berbangga dengan dia walaupun taun ni najihah tak dapat naik pentas.. cumanya masa hari penyampaian hadiah tu, najihah macam tersedih sebab dia tak dapat naik pentas terima hadiah.
Tak per lah pengajaran utk najihah.. darjah 2 ni boleh la tak buka buku langsung sebab subjek masih tak heavy sangat..

Boleh pulak tetiba najihah rajin baca buku kalau melepak umah atok dia... kelakar org study sebelum exam si najihah ni terbalik pulak..study selepas exam ekekeke.. najihah sekarang suka lepak umah pil saya, teman atuk & wan dia.. tapi ayah mentua saya rajin.. sejak dia tau result exam najihah ari tu macam tu.. & lepas dia tgk najihah tersedih semacam jer kan..dia dah beli buku2 latihah BI, BM, Science & maths darjah 3, hari2 dia akan duduk dengan najihah ajar & suruh najihah buat latihan2 darjah 3. Najihah jugak suka baca buku cerita.. kalau cerita tu dah habis nanti dia bagitau wan dia, wan dia belikan buku lain pulak.

nampak tak kat belakang tu najihah dok ralit baca buku cerita..

satu lagi pasal tudung, saya tak paksa najihah pakai, najihah yg mintak pakai sendiri biler kuar rumah.. saya tak nak paksa dia sebab saya dulu pun betul2 pakai tudung biler dah form 1. Biar dia merasa pakai skirt, gaun etc masa kecik neh.. takut biler besar kang teringin pulak.. tapi alhamdulillah so far najihah ok.. dia yg nak pakai sendiri..walaupun kadang2 tu tak pakai jugak biler kuar.. kadang2 saya tak tahu nak jawab biler najihah tanya "mama kenapa auntie X tu tak pakai tudung?".. haiya susah nyer nak jawab kan nak explain kat budak2 macam najihah kenapa org yg dah dewasa tak pakai tudung sedangkan benda tu dia dah belajar kat sekolah adalah sesuatu yg wajib bagi perempuan2 yg dah akil baligh. Harap2 semangat & keinginan najihah bertudung & menjaga aurat berkekalan hendaknya..ameen.

No comments:

Google