I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Monday, May 26, 2014

Bakat kreatif anak2 - Part 1 :Najihah & Haris

Entri ni saya mula2 tulis bulan 4 tahun lepas (2013) lepas tu dok terperap dlm draft jer hahaha.. okes hari ni saya sambung kembali.

#SyafiqahNajihah

Najihah mmg suker lukis komik.. kdg2 geram tgk dia amik buku sekolah.buat komik biler saya tanya dia kata buku taun lepas.. tapi dia mmg kreatif baik dlm lukisan maupun tulis script.

Gambar ni saya amik masa najihah tak siapkan lagi.
Kat sekolah cikgu & kawan2 dia panggil Syafiqah :)

Najihah ni jugak kreatif dlm penulisan..may be sebab dia rajin baca buku cerita malay & english. Tapi dia suka la sgt buat cerita yg ala2 gothic ni .. selalu sgt buat cerita zombie tapi kalau tgk citer zombie tu penakut sgt haha.. mula la semua pun nak tido dlm bilik saya haha..


Lagi komik najihah





Kadang2 tu dia lukis rekaan fesyen dia.





ditiru dr komik Ana Muslim
word Bye 2013 tu saya edit , gambar jer lukisan najihah. 

Najihah ni juga berbakat dalam penulisan. Nanti lah saya buat separate entry utk karangan najihah tu.

#HarisFawzan
Haris pun suker melukis.. pantang kalau x der benda nak buat dia akan cari kertas & mula la melukis.
Haris ni dah start melukis seawal usia 1 tahun 9 bulan. Saya pernah buat entry tentang haris dulu http://edrina.blogspot.com/2011/07/tentang-haris.html 

Antara lukisan Haris
Spiderman - March 2013
Spiderman - March 2013











Haris in Action, ni salah satu kerja sekolah dia, subjek seni reka visual.
May 2014


Saya suka pemilihan warna haris. ceria! 

Lukisan ni nampak biasa jer tapi saya kagum sebab dia lengkap dgn bayang2
Tak sure korang perasan atau tak tapi gambar yg kat bawah ni sebenarnya 3d. Haris ada buat lorong & jambatan (track) ..tapi bila ambik gambar tak nampak sangat.



Selain dr melukis Haris ni obses sgt dgn lego.. mesti nak buat robot. Dia akan cantum2 kan pelbagai lego, lego adik2 dia yg pompuan pun kadang2 dibelasahnya. Semua Robot yg dia bina berpaksi simetri & boleh berdiri dgn sendirinya.





lego color pink tu lego adik2 pompuan dia punya haha


Robot Godzilla - May 2014 
Robot Godzilla - May 2014 
Robot Godzilla - May 2014
kren
kren yg ada pengepit tu nama apa ek? haha
haa baru ingat excavator.. tu tgh dok nak pecahkan tanah haha

Motor & Robot kecit.

Robot tecit menunggang motor
jet
jet
jet
raksaksa
3 robot yg berlainan..ada jer idea dia



tatut..mcm predator pulak
lego helikopter yg telah haris ubahsuai menjadi robot
Haris ni mmg gifted kalau bab2 pasang lego, sekejapan jer kalau bagi dia buat/pasang.. saya tgk pun pening.. kalau saya yg buat mahu tak siap2 haha
Bantu babah siapkan lego babah hihi.. babah dia pun buat koleksi jugak tau haha
Tadaa.. ni babah punya tak boleh kacau hehe



Kre-o ni murah berbanding lego


Waktu pegi Big bad wolf book sales dulu, kami ada belikan buku ni utk anak2.

Haris punya la suka.. bagus buku ni sebab dia ajar skill nak melukis komik


Tiap kali jumpa buku2 teknik melukis ni kami mesti beli sebab tahu anak2 minat.



Selain dr lego, melukis haris jugak berbakat dlm origami.. kadang2 kertas tu dia lipat2 terus jadi robot dan seperti biasa robot tu tegap & boleh berdiri dgn sendirinya.







Siap dgn kepak baju & bintang ninja 
Origami pun dia tgk , buat terus jadi haha, ada sekali tu opismate saya Cindy beli buku origami, dia bagi pada Haris, sekejap jer habis dia buat haha






Saya share di sini sebagai sebahagian kenang-kenangan anak2 saya sewaktu mereka kecil.. biar bila besar nanti mereka tahu ibu ini begitu menghargai setiap apa yg anak dia lakukan.. saya rasa sangat bersyukur anak2 dikurniakan Allah dgn bakat kreatif ini.. alhamdulillah. Semoga bakat ini akan diguna kearah kebaikan.. Insyaallah. Aamiin.

Nanti saya sambung Part 2 utk Danisha, Qaireen, Umar & Khayla.. dah panjang sgt entry kali ni hihi..

No comments:

Google