I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Thursday, June 30, 2011

Hari Report Card Najihah & Haris

Pagi2 tadi saya busy amik report card utk sek KAFA najihah & haris.. Tghari lak amik kat sek keb... hari report card & jumpa cikgu2 & ustazah2 tanya perkembangan anak2.

Najihah
Saya puas hati sebab dia dapat result yg bagus.. Peratusan semua subjek cemerlang utk sek pagi & petang. Sek Keb najihah dapat no 6 dlm keseluruhan budak2 darjah 3. Alhamdulillah. Komen cikgu najihah " Najihah ni IQ tinggi".

Haris
Saya & hubby mmg tak harapkan dia seperti Najihah sebab kami tahu dia ni kurang fokus. Masa exam pun tak study langsung. Biler saya suruh bukak buku.. dia boleh kata.. "mama, haris x tau la nak baca apa.." then dia tanya Najihah pulak "Jihah..nak baca apa Jihah?" ekekeke.. pas tu bukak buku sikit mula la ngantuk..cer suruh main komputer ker.. melukis ker.. huh..yg tu mmg tak tau penat.. sampai kul 12 malam pun x per.. Tapi tiap kali exam.. apa yg memeranjatkan kami..result haris x teruk malah masih membanggakan.. walaupun x dapat 100%..contohnya result ujian baru2 ni.. Jawi 96%, math 97%.. yg lain2 semua 70 keatas...boleh lah bagi budak2 yg tak studi mcm haris neh ekekee... saya expect dia ni nak dapat 50 keatas pun susah sebab dia masa masuk darjah satu membaca masih merangkak2.. oh saya rasa saya patut tulis satu entry khas tentang haris ni.. yer lah haris ni start bercakap pun umur 4 taun. Tak macam najihah.. setahun dah boleh bercakap lancar. Tapi bagi saya najihah & haris dua2 ni bijak & special dgn cara masing2..

Komen cikgu Haris pulak "Haris ni dlm kelas kadang2 macam dlm dunia dia sendiri.. dia main2..buat tak tahu biler saya mengajar kat depan.. tapi yg menghairankan saya... biler saya terjah dia.. tanya soklan.. dia boleh jawab!.. tu yg saya heran tu .. eh budak ni dengar ker apa yg aku ajar ni?" ekekeke... pas tu cikgu english dia cakap "masa mula2 masuk dulu, dia susah nak buat apa yg kiter suruh.. saya suruh dia tulis.. dia slow sgt. Tapi sekarang.. dia selalu jadik yg paling cepat siap!"

Saya rasa haris ni tergolong dlm late bloomers macam saya.. saya dulu darjah 2 baru terror membaca ekekke.. Najihah pulak tergolong dlm early bloomers macam hubby.. Hubby tu 5 taun dah baca paper..macam najihah lah.. 3 bulan masuk smartreader masa umur 5 taun terus terror membaca. memang cepat pickup.

Apa2pun saya bersyukur & happy dengan result & perkembangan anak2.. walaupun haris x dapat top 10 macam jihah.. yg penting haris ada peningkatan yg sgt baik.. alhamdulillah.

2 comments:

Alida Ali said...

Beza kan kak klu ada anak laki dgn perempuan nampak perbezaan...haris sama mcm danish...danish ssh skt nak tgk dia nak belajar sendiri ada je alasan tp main laju je...tp slmt result still ok...sy pun tak harap danish blh jd mcm kakak sepupu dia yg selalu score bila exam...danish membaca pun still merangkak2..tp bila suh menulis ikut apa org tulis & melaukis mmg laju je...

marinahunny said...

budak laki wlaupun nmpk mcm tak fokus tp masa cikgu mengajar tu dia terus tangkap lock masuk dlm otak dia kan, tu yg cikgu tanya dia bkh jawab.

Google