I love to blog/talk about my family. These sincere sharings are to tell you that family bonding is on top of my life agenda and i believe that each one of us have a uniqueness that others can leverage on. Being very family-oriented, I hope all my entries can contribute by 'prosperizing' other family. This world needs great family towards building great ummah :)

Doa utk Semua
Ya Allah cukupkan rizki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi. Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, lunasi bagi yang berhutang, mudahkan jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya.. ameen

Followers

Thursday, March 08, 2012

Bonus - Gomen VS Swasta

Hari ini tiba2 sana sini saya lihat samada di status facebook mahupun twit di twitter semua org berapi2 marah meluap2.. masing2 dengan pendirian masing2.. menegakkan hak masing2 dgn bersungguh2.

Tak salah kiter nak memperjuangkan hak kiter dan saya rasa semua kiter punya hak.. kalau boleh semua org nak bonus dan kalau boleh nak banyak kan hehe..

Status fb org Gomen
"kenapa kalau kakitangan awam naik gaji..org keje swasta x puas hati???kitaorg ni x layak naik gaji ka?kenapa swasta dpt bonus berbulan2 x jadi isu?"


Status fb org swasta pulak
"Ape masalahnye kalau dpt X bulan? Kitaorg kejer kuat bukan sharp pukul 5 dah balik..."




Kalau pikir2kan kenapa jadiks macam ni? Tak habis2 nak dengki sana sini, nak compare sana sini, sedar tak kiter bahawa setiap kiter ini dah ditentukan rezeki masing2.. Tak payah lah kiter nak kecoh2 pasal org lain.


Hak masing2 utk dapat bonus & berapa increment.. itu rezeki dia..  kalau gomen contohnya dorang dapat bonus..alhamdulillah.. dorang pun kalau dapat bonus bukan lah jebon2 mcm kejer swasta.. dapat rasa sikit pun jadi lah. Lagipun saya percaya dorang pun ada KPI, kalau dorang betul2 rajin & performed tentunya rating dorang tinggi & dapat bonus tu.. 


Pada pekerja swasta pulak, itu juga rezeki pekerja swasta andainya bonus diorg berbulan2. Kiter tak berada di situasi masing2. Bukan lah kiter org yg layak utk menilai mereka samada patut ker kau dibayar bonus sampai 6 bulan contohnya.. Saya tahu ramai yg kecoh2 biler staff petronas contohnya dpt 5 bulan bonus, tapi tahukah kiter macamana dorg mencari rezeki utk famili, ada yg terpaksa pergi ke tempat2 yg berisiko tinggi seperti Sudan, Iraq dan sbgainya. Sudah2 lah tu mempertikaikan apa yg org lain dapat.


Yg penting kiter buat kejer kiter betul2, kalau pun kiter tak dapat bonus yg setimpal seperti yg kiter harapkan didunia ni tapi sbg org islam kiter kena percaya bekerja mencari rezeki itu juga satu ibadat disi Allah.. tentunya ganjaran yg lebih besar menanti di akhirat sana. Mana satu yg kiter kejar? Dunia atau akhirat.. andainya kiter rugi di dunia tak semestinya kiter juga rugi di akhirat. Dunia ini hanya sementara.. usahlah tertipu dgn kesenangan dunia sampai kiter berbalah2..bertekak2..kawan jadi lawan..buat dosa kering jerk.


Yg penting berkat. Kalau tak berkat dapat bonus jebon2 pun kiter takkan pernah cukup.. tiba2 kiter pun tak sedar mana peginya duit selepuk yg kiter dapat.. mana kiter belanjakan.. kalau itu bukan hak kiter tetiba jer duit tu akan keluar contohnya tetiba keter rosak.. 2 ribu hangus macm tu jerk baiki kereta...


Apa yg penting sini kiter tak berada disituasi org lain, jadi kiter bukan lah org yg sepatutnya menilai patut atau tak patut dia dapat. Itu rezeki dia. Apa yg penting kejer lah dgn ikhlas sungguh2 insyaallah ganjaran di akhirat kelak lebih besar.


Fikir2 kanlah..


Just my 2 cents.





1 comment:

gee ryder said...

adoiii tu pun nak gaduh ek haha...
saya apa pun tak dapat...rilek jer :p

Google